سامانه مدیریت ریسک

با توجه به ماهیت و کسب و کار مالی، مدیریت ریسک برای سازمان‌ها از اهمیت ویژه ‏ای برخوردار است. این موسسات با ریسک‏های مهمی همچون ریسک بازار، ریسک عملیاتی، ریسک اعتباری و ریسک نقدینگی مواجه‌اند که بایستی آنها را مدیریت کنند. امروزه نقش جریان اطلاعات به عنوان زیربنایی برای تصمیم‏ گیری بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بانک‏ ها بخش مهم و اثرگذاری را در فرآیند فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی در سراسر جهان ایفا می‏ نمایند. اکثر افراد و موسسات برای سپرده‏ گذاری یا استقراض با بانک ‏ها سر و کار دارند. بانک ‏ها از طریق رابطه نزدیکی که با مراجع نظارتی و دولت‌ها دارند و مقرراتی که در مورد سلامت آنها وضع می‏ شود، نقشی اساسی را در حفظ اعتماد عمومی به سیستم مالی ایفا می‏ کنند. به این دلیل به سلامت بانک‏ ها، به ویژه توانایی ایفای به موقع تعهدات و نیز میزان ریسکی که متوجه عملیات گوناگون آنها می‏‎ گردد، حساسیت و توجه فراگیری وجود دارد. 

قبل
بعدی

معرفی برخی از امکانات و مزایای سامانه

استقرار سامانه مدیریت ریسک در بدنه بانک، امکانات متعددی را در اختیار بانک قرار می‏ دهد که مهم ‏ترین آنها به شرح ذیل می ‏باشد:

  • نظارت و پایش به‏ هنگام جهت مدیریت ریسک
  • دسترسی به اطلاعات قابل اتکا و با کیفیت
  • امکان ارایه گزارش از وضعیت ریسک در حوزه ‏های مختلف
  • امکان گروه‏بندی و مقایسه شاخص ریسک در واحدهای مختلف بانک
  • امکان تعریف انواع نسبت‏ ها و شاخص‏ های کلیدی
  • امکان تجزیه و تحلیل شاخص ها و نسبت‏ های ریسک با اتکا به خلاقیت کاربر
  • امکان ارایه گزارش از عملکرد اداره ریسک در بازه‏ های زمانی دلخواه
  • امکان اعلام هشدار به ذینفعان برای بررسی فوری یافته‏ های پر ریسک
  • امکان ذخیره‏ سازی نتایج ارزیابی و ارایه گزارش ‏های عملیاتی و تحلیلی
  • امکان تهیه داشبوردهای مدیریتی جهت تصمیم ‏سازی در سطح کلان
  • امکان تعریف انواع نقش بر‏اساس ساختار سازمانی بانک

با استفاده از سامانه مدیریت ریسک، مدیران قادر به برنامه ‏ریزی موثر پیش از وقوع مشکلات می‏ باشند. لذا مهم‏ ترین مزیت این سامانه، بهبود مستمر و اندازه‏ گیری سطح کیفی شاخص‏ ها و مدل‏ های ریسک مبتنی بر هوشمندسازی تصمیم‏گیری در سازمان می‏ باشد. اندازه‏ گیری دقیق شاخص ‏ها و تغییر روند آنها، مهم ‏ترین مزیت سامانه مدیریت ریسک آسا محسوب می‏ شود. بنابراین تشخیص مشکلات و ریسک‏ های ناشی از آن، آسانتر گردیده و می‏توان نتایج تصمیمات اتخاذ شده را از قبل پیش‏ بینی نمود. لذا بودجه کمتری صرف حدس و گمان می‏ شود و نتایج واضح و روشنی مطابق با انتظارات و اهداف حاصل می گردد.

مدل‏ های ارایه شده در سامانه ریسک شرکت آسا، صرفاً مدل‏ های ثابت و از پیش تعیین شده نیستند و امکان تعریف انواع مدل‏ های ریسک و تجزیه و تحلیل آن بر اساس مدل‏ های خلاقانه و نوآورانه را برای کاربران به همراه خواهد داشت. با توجه به اینکه در مرحله جمع‏ آوری اطلاعات، صحت و کیفیت داده ‏ها در مراحل مختلف کنترل شده است، شاخص ‏ها و نسبت‏ های ارایه شده می‏ تواند اطلاعات شفاف و روشنی از وضعیت حوزه ‏های مختلف ارایه نماید. همچنین مطابق با الزامات و مقررات ناظران و ذینفعان بیرونی، فرمت استاندارد گزارش ‏های ریسک در سامانه پیاده ‏سازی گردیده و امکان تهیه و ارسال این گزارش ‏ها برای بانک‏ به‏ راحتی فراهم می ‏باشد.

یکی دیگر از مزیت‏ های این سامانه، ساخت گزارش ‏ها و داشبوردهای اختصاصی سایر ذینفعان می ‏باشد. زیرا علاوه بر اداره ریسک، سایر ذینفعان با توجه به مسئولیت‏ هایی که دارند نیز می‏ توانند جهت کاهش زمان پاسخگویی و اطلاع ‏رسانی به سایر واحدهای مرتبط از جمله مالکان فرآیند (اعتبارات، مالی و غیره..)، مبارزه با پولشویی، تطبیق، فناوری اطلاعات و سایر واحدهای سازمانی مرتبط، از قابلیت‏ داشبوردها و گزارش‏ های اختصاصی بهره گیرند.

مهم‏ترین نقطه قوت سامانه مدیریت ریسک شرکت راهکارهای هوشمند و یکپارچه آسا، استفاده از نیروهای خبره و توانمند بانکی است که دارای تجربه طولانی در حوزه عملیات پولی و بانکی می‏ باشند. بدون شک داشتن زبان مشترک با بانک‏ ها و درک دقیق نیازمندی‏ ها و خواسته‏ های آنها باعث شده است، این شرکت موفقیت قابل توجهی در ارایه محصولات و خدمات بانکی کسب نماید. همچنین آشنایی با منابع اطلاعاتی گوناگون و مفاهیم اقلام اطلاعاتی هر حوزه نیز موجب گردیده که انطباق نیازمندی‏ ها با منابع اطلاعاتی به درستی انجام و پیکربندی سامانه‏ ها و زیرساخت‏ های اطلاعاتی بر‏اساس اطلاعات با کیفیت و پالایش شده انجام گردد.

تصاویر سامانه مدیریت ریسک

راهکارهای هوشمند و یکپارچه آسا | ASA Smart & Integrated Solutions |