شبکه‌سازی کسب‌وکار، نوعی فعالیت اجتماعی_اقتصادی است که اعضای یک گروه همفکر از طریق آن، فرصت‌های کسب‌وکار را شناسایی و ایجاد می‌کنند و یا بر اساس آن عمل می‌کنند. شبکه کسب‌وکار نوعی شبکه اجتماعی است که به دلیل وجود فعالیت‌های متعدد کسب‌و‌کار ایجاد می‌شود. اعضای یک شبکه کسب‌وکار می‌توانند توافق کنند که به صورت هفتگی یا ماهانه با هدف تبادل ایده‌ها و راهنمایی‌هایی در حوزه کسب‌وکارشان جلسه برگزار کنند.
شبکه‌سازی کسب‌وکار می‌تواند در یک جامعه محلی و یا در مقیاسی بزرگ‌تر از طریق اینترنت انجام شود. با توجه به امکان اتصال افراد از نقاط مختلف دنیا از طریق اینترنت، وب‌سایت‌های شبکه‌سازی کسب‌وکار در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و شرکت‌ها از اینگونه شبکه‌ها به عنوان ابزاری برای رشد محافل ارتباطات کسب‌وکار و ارتقای آن به صورت آنلاین استفاده می‌کنند.

    با توجه به امکان اتصال افراد از نقاط مختلف دنیا از طریق اینترنت، وب‌سایت‌های شبکه‌سازی کسب‌وکار در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و شرکت‌ها از اینگونه شبکه‌ها به عنوان ابزاری برای رشد محافل ارتباطات کسب‌وکار و ارتقای آن به صورت آنلاین استفاده می‌کنند.

عادت‌های موفق‌ترین اعضای شبکه‌های کسب‌وکار
توانایی برقراری ارتباط موفق از طریق شبکه، دارایی بزرگی در کسب‌وکار محسوب می‌شود. حضور در این‌گونه شبکه‌ها باعث می‌شود افراد بتوانند فرصت‌هایی باورنکردنی بیابند و از رقبا جلو بیفتند.
ایجاد ارتباط از طریق شبکه تصادفی نیست، بلکه به سخت کار کردن و پافشاری در کار نیاز دارد. برای اینکه بتوانید در یک شبکه بهترین ارتباط را برقرار کنید، به چه چیزهایی نیاز دارید؟
۱)  موشکافی کنید 
قبل از اینکه در فعالیت‌های شبکه‌ای شرکت کنید، اسامی افرادی که انتظار دارید در آینده در این ارتباط شرکت کنند را تهیه کرده و آن‌ها را در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید تا بفهمید این افراد به چه موضوعاتی ممکن است بیشتر علاقه داشته باشند. در مورد افرادی هم که در حال حاضر در شبکه شما حضور دارند، تصور نکنید همه چیز را می‌دانید. سعی کنید بفهمید در حال حاضر روی چه موضوعی کار می‌کنند، یا با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند. این توجه به جزییات، می‌تواند در ملاقات‌های حضوری شما موفقیت‌آمیز باشد.
۲)  ارزش‌آفرینی کنید 
یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای موفقیت شبکه‌سازی، این است که هر چه سریع‌تر برای فردی که تازه با شبکه ارتباط برقرار کرده، «ارزش» ایجاد کنید. یعنی لحظه‌ای که روشی برای کمک به فرد تازه‌وارد کشف می‌کنید، بلافاصله وارد عمل شوید. اگر به عنوان مثال، شخصی تازه‌وارد دچار مشکلی شود و شما شخص دیگری را در شبکه خود می‌شناسید که می‌تواند به او کمک کند، سریع دست به کار شوید و این دو نفر را به هم معرفی کنید.
۳)  حکایت اعضا را بدانید 
از کارآفرینان موفق بخواهید برای شما تعریف کنند که چگونه به این جایگاه رسیده‌اند. بیشتر مردم این روش را تمرینی برای برقراری ارتباط می‌دانند، اما شنیدن اینگونه داستان‌ها، در مورد نگرش یک فرد نسبت به کسب‌وکار اطلاعات زیادی می‌دهد. هر چقدر در مورد روحیه و ذهنیات شرکای خود در شبکه بیشتر بدانید، بهتر می‌توانید به رابطه خود ارزش بدهید و یا از آن ارزش بگیرید.
به عنوان مثال، برخی کارآفرینان افتخارشان این است که ۱۶ ساعت در روز کار می‌کنند و هر کاری هم پیش بیاید انجام می‌دهند، در حالی که دیگران بر استراتژیک بودن متمرکز می‌شوند و منتظر می‌‌مانند که فرصت‌های مناسب خودشان به سراغ آن‌ها بیایند. این‌ها کلیدهایی هستند که نه تنها به شما کمک می‌کنند که بدانید چه چیزهایی برای افراد موفق مهم است، بلکه می‌فهمید چگونه باید با آن‌ها کار کنید.

   توانایی برقراری ارتباط موفق از طریق شبکه، دارایی بزرگی در کسب‌وکار محسوب می‌شود. حضور در این‌گونه شبکه‌ها باعث می‌شود افراد بتوانند فرصت‌هایی باورنکردنی بیابند و از رقبا جلو بیفتند.

۴)  موضوعات حایز اهمیت را به اشتراک بگذارید 
وقتی شخصی می‌پرسد، «اوضاع از چه قرار است؟» لازم نیست خلاصه‌ای کوتاه برای توصیف سریع شرکت و وضعیت کاریتان ارائه کنید. بلکه فقط به مواردی شخصی اشاره کنید که دقیقا نشان‌دهنده شخصیت شما است. مثلا ممکن است شما به یک ساز موسیقی یا جمع کردن اشیای قدیمی علاقه داشته باشید. این‌ها موضوعاتی هستند که می‌توانید با افراد در شبکه به اشتراک بگذارید. این موضوعات شخصی خلقیات شما را روشن می‌کند و دیگران به صحبت کردن با شما تشویق می‌شوند.
۵)  همیشه لیستی برای خود نگه دارید 
بعد از حضور در یک فرآیند شبکه‌ای، چه روالی را در پیش می‌گیرید؟ اگر همه چیز را‌‌ رها می‌کنید و به خانه می‌روید، باید بدانید که ممکن است فرصت‌های خوبی را از دست بدهید. موضوعات مهم را که در طول یک جلسه پیش آمده، یادداشت کنید. این کار باعث می‌شود، فرصت‌های پیش آمده نادیده گرفته نشوند و منابعی را در اختیار شما قرار می‌دهد که در جلسات و مکالمات بعدی می‌‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین با این کار می‌توانید برای خود به عنوان فردی که بر همه موضوعات مطرح شده تسلط دارد، اعتبار ایجاد کنید.
۶)  به وعده‌هایتان عمل کنید 
مهم نیست که شما به عنوان مدیر گروه چه وعده‌ای به اعضای گروه می‌دهید. این وعده می‌تواند قول‌های کوچکی مثل فرستادن یک ایمیل یا یک تماس تلفنی باشد. مهم این است که پایبند ماندن به آن وعده نشان دهنده شخصیت شما است. اگر به حرفی که زده‌اید عمل کنید، مبنایی برای قابلیت اعتماد به خودتان ایجاد می‌کنید که این دقیقا‌‌ همان چیزی است که اعضای گروه از هر فردی انتظار دارند.
۷)  به شرکای «پرتوان» پاداش بدهید 
لیستی از ۵ تا ۱۰ شریک بر‌تر خود را در شبکه تهیه کنید و هر هفته به زندگی یا کسب‌وکار یکی از آن‌ها ارزشی بیفزایید. ممکن است برای آن‌ها کتابی بفرستید یا آن‌ها را به یکی دیگر از شرکای خود در شبکه معرفی کنید. این کار باعث می‌شود در تماس داشتن با قوی‌ترین اعضای شبکه، فعال باشید. درست مثل ورزش، موفق‌ترین افراد در کسب‌وکار، کسانی هستند که در عملکردشان ثابت قدم هستند.

ارتقای کسب‌وکار با استفاده از شبکه
اگر عادت‌هایی را که در بالا عنوان شد در ارتباطات شبکه‌ای خود تقویت کردید، وقت آن رسیده که با اعضای گروه مشورت کنید. اگر این کار را نکنید، یکی از مزایای فرعی عضو بودن در یک گروه شبکه‌سازی را از دست داده‌اید.
مطمئنا دلیل اصلی عضو شدن شما در یک شبکه این است که به افراد یا منابع دیگری دسترسی پیدا کنید، اما تقریبا در هر نوع فعالیت کسب‌وکار به افراد حرفه‌ای هم دسترسی دارید. هر شبکه خوبی می‌تواند به نوعی گروه «فکری» تبدیل شود و شما می‌توانید برای به دست آوردن اطلاعات و دانش بیشتر از آن بهره ببرید.
در اینجا داستانی را بیان می‌کنیم که نشان می‌دهد چگونه یک درخواست ساده برای مشورت‌خواهی، عواقب خوبی به همراه داشت. صاحب یک شرکت خدمات نوآورانه، قصد داشت مکان شرکت خود را تغییر دهد و به ایالتی برود که فضای بهتری برای کسب‌وکار او داشت. اما برای برقراری ارتباط با نهادهای دولتی که دو منطقه زمانی از او دور بودند و با آن‌ها اختلاف ساعت داشت، با مشکلاتی مواجه شده و برنامه‌های او به بن‌بست رسید.

   هر شبکه خوبی می‌تواند به نوعی گروه «فکری» تبدیل شود و شما می‌توانید برای به دست آوردن اطلاعات و دانش بیشتر از آن بهره ببرید.

او تصمیم گرفت به یک حسابدار رسمی که اخیرا به شبکه کسب‌وکار او پیوسته بود نزدیک شده و از او مشورت بگیرد. او خلاصه‌ای از شرایطش را برای آن حسابدار که اطلاعات زیادی داشت شرح داد و او به سرعت تشخیص داد که صاحب شرکت برای نقل مکان به ایالت جدید چه کارهایی را باید انجام دهد.
به نظر می‌رسید همه چیز تمام شده باشد، اما ماجرا ادامه داشت. صاحب شرکت، حسابدار را استخدام کرد تا در حل مشکلات بعدی نیز به او کمک کند و سپس سوابق و اسناد مالی را به شرکت حسابدار منتقل کرد و بعد او را به سه نفر دیگر که هر کدام صاحب کسب‌وکاری بودند، معرفی کرد. حسابدار نیز در مقابل، او را به یک مشتری بزرگ جدید ارتباط داد. همه این اتفاقات نتیجه یک درخواست ساده برای مشورت کار‌شناسانه از یکی از اعضای شبکه‌ کسب‌وکار بود.

اما درخواست کمک از اعضای شبکه به نکات ریزی نیاز دارد. وقتی آماده می‌شوید که از دیگر اعضای شبکه مشورت بخواهید، این نکات مهم را به یاد داشته باشید:
• قبل از اینکه درخواستی را مطرح کنید، چیزی را ارائه دهید. قبل از اینکه چیزی را که به نفع شما است از دیگران مطالبه کنید، مهم است که با دیگر اعضای شبکه، سرمایه‌ای اجتماعی ایجاد نمایید. درخواست کمک از دیگران قبل از اینکه خودتان چیزی ارائه دهید، مثل این می‌ماند که تلاش کنید از حساب بانکی خود پولی بیرون بکشید، بدون اینکه قبلا پولی در آن گذاشته باشید.
• در حوزه تخصص افراد درخواست مشورت کنید. در غیر این‌صورت، این ریسک وجود دارد که شریک شبکه‌ای خود را در موقعیت سختی قرار دهید و او را معذب کنید.
• انگیزه‌هایتان را پنهان نکنید. اگر اعضای شبکه معتقد باشند که قصد دارید تقلب کنید و بدون اطلاع دادن به آن‌ها از کمک و تجربه‌شان برای ارتقای وضعیت کسب و کار خود بهره بگیرید، نه تنها می‌رنجند و تمایل ندارند به شما کمک کنند، بلکه در مورد توانایی شما برای کمک کردن به آن‌ها، اعتمادشان را از دست می‌دهند.
• از مسایل حساس و جنجالی بپرهیزید. ممکن است این مساله خیلی عادی باشد، اما اگر زیاده از حد وارد مسایل شخصی افراد شوید، آن‌ها را ناراحت می‌کنید و به رابطه موجود آسیب وارد می‌کنید.
• اگر می‌خواهید تعامل شما با اعضای شبکه کسب و کاری که در آن عضو هستید یک تعامل پایدار باشد، هرگز مشورت‌هایی را از سایر اعضا طلب نکنید که دیگران بابت آن عموما پول می‌پردازند. یک یا دو سوال کوتاه می‌تواند مناسب باشد، اما از آن فرا‌تر نروید. در مورد داستانی که در بالا گفته شد، صاحب شرکت بعد از مشورت اولیه، خیلی سریع موضع خود را تغییر داد و برای مشورت‌ها و خدمات بعدی، به آن حسابدار پول پرداخت کرد.
یک شبکه شخصی قدرتمند، به شما کمک می‌کند کسب وکارتان را توسعه بدهید. هیچ چیز به اندازه جلسه‌ای با حضور افراد مهم که برای کمک به موفق شدن شما آماده و مشتاقند، قدرت ندارد.

منابع:
en. wikipedia
entrepreneur
entrepreneur

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *