بلاک چین فقط یک ارز دیجیتال نیست و تحقیقات بازار آینده می گوید که به سرعت در حال رشد است.

 
در سال 2023، ارزش بخش فناوری بلاک چین Web3.0 بیش از شش تریلیون دلار خواهد بود، و Web3.0 به رشد 44.6 درصدی از سال 2023 تا 2030 ادامه خواهد داد. از آنجایی که Web3.0 به شدت به بلاک چین متکی است، بسیاری به اشتباه معتقدند که سرنوشت آن به ناچار به بازار بی ثبات ارزهای دیجیتال مرتبط است. با این حال، رمزارزها تنها بخشی از دنیای جدید هستند. گارتنر توضیح می دهد که در حالی که ارزهای دیجیتال در نیمه اول سال 2022 سقوط کردند، تصمیم گیرندگان نباید تصور کنند که ارزش فناوری Web3.0 تحت تأثیر قرار گرفته است. به گفته این شرکت تحقیقاتی و مشاوره، فناوری Web3.0 به زودی به نقطه اوج پذیرش خود خواهد رسید و صنایع از تعمیر و نگهداری هواپیما تا ایمنی مواد غذایی، کاربردهای خود را توکنیزه خواهند کرد.

چه چیزی باعث رشد Web3.0 می شود؟
گزارش تحقیقات بازار بلاک چین Web3.0 دلایل تجاری، فنی و امنیتی را نشان می دهد که باعث رشد Web3.0 می شود. در حالی که همه‌گیری COVID-19 صنایعی مانند توریسم، خودرو، هوانوردی و خرده‌فروشی را ویران کرد، درآمد صنعت IT به طور پیوسته افزایش یافت. فناوری اطلاعات همچنین فرصت‌های بازار جدیدی را دید زیرا کاربران خواستار فناوری 5G، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، برنامه‌های بلاک چین، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بودند. این فناوری ها ستون هایی هستند که Web3.0 بر روی آنها ساخته می شود.

وزن دنیای مالی در Web3.0
یکی از مهم ترین محرک های فناوری بلاک چین Web3.0 بخش بانکداری، خدمات مالی و بیمه است. همانطور که انتظار می رود فناوری جدید انقلابی در سیستم های مالی سنتی ایجاد کند، وزن اقتصاد جهانی Web3.0 را به عصر جدیدی سوق می دهد. داپته گفت: “مالی غیرمتمرکز نقش بسیار مهمتری نسبت به آنچه که اکنون ایفا می کند، ایفا خواهد کرد.”

کاربر محور: فناوری بلاک چین وب 3.0 چیست؟
مفهوم Web3.0 به معنای مالکیت داده و کنترل غیرمتمرکز است. اولین نسخه اینترنت، Web1.0، تنها بر اساس محتوای تولید شده توسط دولت ها، سازمان ها و مشاغل ساخته شده است. این وب عمدتاً بر روی اطلاعات متمرکز بود و به آرامی اما به تدریج به فضای مصرف کننده محور تغییر مکان داد. تعداد کمی از کاربران این نسخه وب تولید کننده محتوا بودند. فوربس توضیح می دهد که با وب 2.0، کاربران به سازندگان تبدیل شدند و به رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها و وب سایت ها روی آوردند. با این حال، آنها به خدمات وب متمرکزی که عمدتاً متعلق به شرکت های بزرگ فناوری است، متکی بودند. تولید محتوا تبدیل به یک کسب و کار شد که نیاز به ایجاد مخاطب داشت و تبلیغات به بیشترین درآمد برای شرکت های فناوری وب تبدیل شد. جذابیت Web3 در این است که به جای دسترسی به اینترنت از طریق خدماتی که توسط شرکت هایی مانند گوگل، اپل یا فیس بوک میانجیگری می شود، افراد مالک و اداره بخش هایی از اینترنت هستند. برخلاف داده‌ها، محتوا یا هنری که در اینترنت سنتی میزبانی می‌شوند، در Web3.0 وقتی محتوا از طریق بلاک چین تأیید می‌شود، یک سازنده، یک مالک و یک ارزش دارد.
 
صنایع مختلف، کاربردهای مختلف بلاک چین
انتظار می رود بخش تجارت الکترونیک و خرده فروشی کاربران نهایی این فناوری جدید باشند. آنها از تراکنش های امن تر، برنامه ها و خدمات جدید و روش های جدید خرید و فروش بهره مند خواهند شد. بلاک چین همچنین به عنوان راه حلی برای نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی ارائه می شود. یک روند بزرگ در بین کاربران جهانی که دیگر نمی خواهند اطلاعات شخصی خود را در اختیار شرکت های بزرگ فناوری قرار دهند.

چالش های Web3.0: انرژی و مقررات
بلاک چین به دلیل استفاده گسترده از انرژی مورد انتقاد قرار گرفته است. تخمین زده می شود که بیت کوین در هر تراکنش 707 کیلووات ساعت برق مصرف می کند. در حالی که این مصرف به طور قابل توجهی بیشتر از سایر تراکنش های دیجیتال و متمرکز است، مشکل انرژی کریپتو به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است.

نوآوری های Web3.0: آنچه رهبران باید به آن توجه کنند
صنعت توسعه دهندگان Web3.0 با سال 2021 که رشد تاریخی را برای توسعه Web3.0 رقم زده است، به اوج خود رسیده است. با توجه به رشد اکوسیستم Web3، کارشناسان صنعت معتقدند که نیاز توسعه دهندگان Web3 در طول زمان به رشد خود ادامه خواهد داد. در امنیت سایبری و توسعه اپلیکیشن، برنامه‌های امیدوارکننده ای هستند که اغلب توسط هکرهای اخلاقی اجرا می‌شوند.