بزرگ‌ترین چالشی که امروزه مشتریان نرم‌افزار‌ها با آن روبه‌رو هستند، نیاز به حفاظت و مدیریت حجم انبوه اطلاعات است. همه ما در دنیایی که با «اطلاعات» مدیریت می‌شود زندگی و کار می‌کنیم. «اطلاعات» رگ حیاتی کسب و کارهای مدرن است. اطلاعاتی که ما ایجاد می‌کنیم، سالانه به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و در نتیجه حفظ و مدیریت این اطلاعات، هر روز مهم‌تر و چالش‌انگیز‌تر می‌‌شود.

سیمنتک نرم‌افزارهایی در حوزه‌های امنیت، ذخیره‌سازی و مدیریت سیستم به مشتریان خود – از شرکت‌های کوچک گرفته تا بزرگ‌ترین سازمان‌ها – ارایه می‌کند تا بتوانند اطلاعات خود را در برابر ریسک‌های کامپیوتری موجود، به شیوه‌ای کامل‌تر و بهینه‌تر حفظ و مدیریت کنند.

شرکت «سیمنتک» (Symantec)، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نرم‌افزارهای امنیتی برای رایانه‌های شخصی در دنیا است. این شرکت آمریکایی که دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا واقع شده، بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ پرسنل در بیش از ۵۰ کشور دنیا دارد. سیمنتک نرم‌افزارهایی در حوزه‌های امنیت، ذخیره‌سازی و مدیریت سیستم به مشتریان خود – از شرکت‌های کوچک گرفته تا بزرگ‌ترین سازمان‌ها – ارایه می‌کند تا بتوانند اطلاعات خود را در برابر ریسک‌های کامپیوتری موجود، به شیوه‌ای کامل‌تر و بهینه‌تر حفظ و مدیریت کنند.
باید گفت سیمنتک، سیاست اجرای تحقیق و توسعه داخلی و ادغام و مشارکت با شرکت‌های دیگر را در پیش گرفته تا استراتژی بلند مدت خود را تسریع بخشد. تقریبا دو سوم درآمد شرکت سیمنتک از نرم‌ افزارهایی به دست می‌آید که برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ طراحی می‌شوند.
همچنین سیمنتک جزو شرکت‌های لیست «فورچون ۵۰۰» (لیست ۵۰۰ شرکت بر‌تر آمریکایی از نظر درآمدزایی که هر ساله توسط نشریه معتبر «فُرچون» تهیه و اعلام می‌گردد) بوده و عضو شاخص بورس S&P (۵۰۰ سهام بر‌تر در بازار بورس سهام وال استریت) نیز هست.

تاریخچه
شرکت سیمنتک در سال ۱۹۸۲ توسط «گری هندریکس» و با کمک بنیاد ملی علوم آمریکا تاسیس شد. این شرکت در ابتدا کار خود را با تمرکز بر پروژه‌های هوش مصنوعی از جمله برنامه‌های پایگاه داده شروع کرد. ‌گری هنریکس تعدادی از محققان حوزه پردازش زبان طبیعی فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد را به عنوان اولین کارمندان این شرکت استخدام کرد.
در سال ۱۹۸۴ مشخص شد که نمی‌توان زبان طبیعی پیشرفته و سیستم پایگاه داده را که سیمنتک روی آن کار کرده بود، از میکروکامپیوترهای DEC به کامپیوترهای شخصی انتقال داد. این موضوع باعث شد سیمنتک تولید خاصی نداشته باشد، اما همچنان از تجربه خوبی در تکنولوژی و سیستم‌های پایگاه داده زبان طبیعی برخوردار بود. در نتیجه، در سال ۱۹۸۴ سیمنتک با یک شرکت نرم افزاری کوچک‌تر به نام C&E که تازه راه اندازی شده بود، ادغام شد.
شرکت ادغام ‌شده جدید،‌‌ همان نام سیمنتک را برگزید و مدیر عامل سابق آن، به عنوان مدیر شرکت جدید باقی ماند. سیمنتک جدید، سیستم مدیریت فایل و عملکرد پردازش کلمه را که C&E پیش از آن آغاز کرده بود، ترکیب کرد و یک سیستم جستجوی زبان طبیعی پیشرفته را به آن افزود که استانداردهای جدیدی را برای سهولت جستجوی پایگاه داده و تولید گزارش تعیین می‌کرد. شرکت سیمنتک نام Q&A را برای این نرم افزار برگزید که به عنوان اولین محصول شرکت در نوامبر ۱۹۸۵ به بازار معرفی شد.

در مه ۱۹۹۰ سیمنتک از تصمیم خود برای ادغام با شرکت «پی‌تر نورتون کامپیوتینگ» خبر داد که تولیدکننده خدمات مختلف برای DOS بود. اقدامات برای عملی کردن این ادغام به سرعت صورت گرفت و در اوت ۱۹۹۰ خرید شرکت «نورتون» نهایی شد. برنامه‌های کمکی امروزی سیمنتک در حوزه مدیریت داده و آنتی ویروس‌ها هنوز هم تحت نام نورتون بازاریابی می‌شوند.

در مه ۱۹۹۰ سیمنتک از تصمیم خود برای ادغام با شرکت «پی‌تر نورتون کامپیوتینگ» خبر داد که تولیدکننده خدمات مختلف برای DOS بود. اقدامات برای عملی کردن این ادغام به سرعت صورت گرفت و در اوت ۱۹۹۰ خرید شرکت «نورتون» نهایی شد. برنامه‌های کمکی امروزی سیمنتک در حوزه مدیریت داده و آنتی ویروس‌ها هنوز هم تحت نام نورتون بازاریابی می‌شوند. در زمانی که این ادغام صورت می‌گرفت، سیمنتک دو محصول جدید خود را با عنوان آنتی ویروس سیمنتک برای مکینتاش (SAM) و برنامه‌های کمکی سیمنتک برای مکینتاش (SUM) معرفی کرد. این دو محصول به مهم‌ترین پیشتازان بازار کامپیوترهای مکینتاش تبدیل شدند که نشان داد ادغام با شرکت نورتون موفقیت استراتژیک بزرگی بوده است. البته تیم مدیریتی سیمنتک یک سال پیش از این ادغام تصمیم به ورود در بازار آنتی ویروس‌ها را گرفته بود، چرا که حس کرده بود بازار آنتی ویروس، مستلزم تلاش زیادی برای مقابله با ویروس‌های جدید است. در زمان ادغام نورتون و سیمنتک، درآمد نورتون حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد درآمد کلی دو شرکت بود، اما تا سال ۱۹۹۳، درآمد محصولات نورتون به تنهایی به حدود ۸۲ درصد کل درآمد سیمنتک رسید.

نرم‌افزارهای نورتون
سازمان پاسخگویی امنیتی سیمنتک، یکی از بهترین گروه‌های تحقیقاتی امنیت کامپیوتری و آنتی ویروس است که بیش از ۴۰۰ کارمند تمام وقت در آن کار می‌کنند. برخی از محصولات آنتی ویروس سیمنتک تحت عنوان نورتون از سال ۲۰۰۹ تاکنون عبارتند از: نورتون ۳۶۰، نورتورن آنتی ویروس (برای ویندوز و مکینتاش)، امنیت اینترنتی نورتون، برنامه ذخیره سازی و بازیابی نورتون، امنیت گوشی‌های هوشمند نورتون، برنامه پشتیبانی آنلاین نورتون، Norton SystemWorks، Norton Ghost، Norton Partition Magic و OnlineFamily. Norton.

محصولات نرم‌افزاری مهم سیمنتک
Backup Exec: محصولی تلفیقی است که از محیط‌های مجازی و فیزیکی حفاظت می‌کند، عملیات ریکاوری و پشتیبانی را تسهیل می‌کند و ظرفیت‌های بی‌نظیری برای ریکاوری ارایه می‌دهد. این برنامه که با تکنولوژی V-Ray سیمنتک کار می‌کند، کلیه سرور‌ها و اپلیکیشن‌های مهم مایکروسافت و VMware را احیا و تعمیر می‌کند.
Endpoint Protection: این برنامه امنیتی با لایه‌بندی کردن تکنولوژی‌هایی مثل Insight و SONAR، کاوش‌های آنتی ویروس نصب شده را به حداقل می‌رساند و در حالی که جرایم سایبری را متوقف می‌کند، عملکرد کامپیو‌تر را به حداکثر می‌رساند.
Ghost Solution Suite: این نرم افزار، راهکار مدیریت سیستم و تصویرسازی کامپیوتری ارایه می‌کند و با استفاده از قابلیت‌های تصویری وابسته به سخت افزار خود، می‌تواند نیازهای روزانه تصویرسازی و استقرار نرم‌ افزار را تسریع کند. این نرم افزار انتقال ویندوز می‌تواند کلیه سیستم‌های مشتری، از جمله ویندوز ۷ را به آخرین سیستم عامل انتقال دهد و همه این عملیات از یک میز فرمان مدیریتی واحد انجام می‌شود.
NetBackup: وقتی همزمان قصد بک آپ گرفتن و ریکاوری فایل‌ها را دارید، این برنامه با کمک تکنولوژی V-Ray تنها راه حل موجود است. این برنامه امکان پشتیبانی فایل‌ها، deduplication (ذخیره‌سازی با حذف اطلاعات تکراری)، عکس برداری و کاربردهای کمکی برای VMware را در یک محصول واحد ارایه می‌دهد.
Enterprise Vault: این برنامه به کاربران کمک می‌کند اطلاعات ساختاربندی نشده را در داخل سازمان شناسایی کرده و آن را ذخیره و مدیریت کنند. در واقع Enterprise Vault برنامه آرشیوسازی است که برای مشتری این امکان را به وجود می‌آورد تا deduplication اطلاعات را در منبع آن انجام دهد، هزینه‌ها را به حداقل رسانده و اطلاعات را به صورت محرمانه حذف کند و اطلاعات جدید را به صورت کارآمدی کشف کند.
Altiris Client Management Suite: این برنامه سیستم‌ها را با کارایی بیشتری در پایگاه‌های بیشتر از جمله، ویندوز، مکینتاش، لینوکس و محیط‌های Desk top مجازی، مدیریت کرده و از آن‌ها حفاظت و عیب‌زدایی می‌کند. همچنین برنامه Suite وظایف زمان‌بر و تکراری را به صورت اتوماتیک درمی‌آورد تا تلاش‌ها و هزینه‌های مربوط به استقرار نرم افزار، تعمیر و پشتیبانی از سیستم‌ها و نرم افزارهای مشتری به حداقل برسد.
Secure Site Pro SSL Cretificates: این نرم افزار سایت‌ شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را از حمله بازدیدکنندگان سایت محافظت می‌کند.
Veritas Storage Foundation High Availability for Windows: این نرم‌افزار مدیریت ذخیره‌سازی آنلاین پیشرفته، دسترسی بالا و ریکاوری برای سرور ویندوز ۲۰۰۸ مایکروسافت و محیط‌های مجازی فراهم می‌کند.

چشم‌انداز توسعه تکنولوژی این شرکت
• بخش تکنولوژی امنیتی و پاسخگویی سیمنتک، شامل یک تیم جهانی از مهندسین حوزه‌های امنیت اطلاعات، جویندگان ویروس‌های کامپیوتری، تحلیلگران تهدیدات مجازی و محققینی است که تکنولوژی‌های امنیتی، محتوایی و پشتیبانی تولید می‌کنند.
• لابراتوارهای تحقیقاتی شرکت (SRL) نیز که فعالیت جهانی دارد، نقش پیشتازانه‌ای در توسعه و تجاری‌سازی تکنولوژی‌های متعدد قطعه‌سازی ایفا می‌کند. تکنولوژی‌های تجاری‌سازی شده بیرون آمده از این گروه، حفاظت در برابر ویروس‌ها، تکنولوژی نوآورانه برای حفاظت از مرورگر‌ها به منظور جلوگیری از آسیب‌پذیری‌های شناخته شده، اولین تکنولوژی آنتی اسپم سیمنتک، خدمات آنلاین امنیت مصرف‌کننده و تکنولوژی برای کمک به حفاظت از شبکه برق ملی را شامل می‌شود. همچنین SRL با سازمان‌های خارجی در پروژه‌های مشترک همکاری می‌کند.

با توجه به اینکه کسب ‌و کار‌ها در آینده بیشتر به استفاده از تکنولوژی‌های جدید روی می‌آورند، چشم‌انداز تهدیدات آینده بیشتر خواهد شد و سیمنتک قصد دارد بر حوزه‌هایی مانند موبایل و مجازی‌سازی سرمایه‌گذاری کند

• خلاقیت جزء لاینفک فرهنگ سیمنتک است که با تکنولوژی و ایده‌های کسب‌ و کار که از درون سازمان و همچنین ادغام با شرکت‌های دیگر به دست آمده، همراه شده است. این شرکت بیش از ۱۲۰۰ امتیاز انحصاری در سراسر دنیا دارد.

با توجه به اینکه کسب ‌و کار‌ها در آینده بیشتر به استفاده از تکنولوژی‌های جدید روی می‌آورند، چشم‌انداز تهدیدات آینده بیشتر خواهد شد و سیمنتک قصد دارد بر حوزه‌هایی مانند موبایل و مجازی‌سازی سرمایه‌گذاری کند که هزینه و پیچیدگی‌ها را برای مشتریان کاهش خواهد داد.

منابع: 

  symantec

  en. wikipedia

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *