در سال‌های اخیر، بازار خدمات رایانش ابری  در دنیا رشد قابل توجهی داشته است. براساس گزارش موسسه گارتنر، ارزش بازار رایانش ابری در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۱۸ به بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار برسد. از این رقم، خدمات مورد نیاز کسب‌وکارها و خدمات SaaS ،بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود هر یک از این دو بخش تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۰ درصد رشد داشته باشند.

خدمات رایانش ابری در طیف وسیعی از بازارها و صنایع استفاده شده و گسترش استفاده از این فناوری، آن ‌را در بین ۱۰ فناوری برتر دنیا قرار داده است. یکی از مهم‌ترین صنایعی که فناوری رایانش ابری تاثیر قابل توجهی در آن داشته، صنعت نرم‌افزارهای سازمانی است. از دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی که شرکت SalesForce برای اولین بار نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان را با استفاده از فناوری رایانش ابری ارائه داد، تا امروز که بیشتر سازمان‌ها انواع سرویس‌های رایانش ابری را در اختیار مشتریان‌شان قرار می‌دهند، بازار راهکارهای نرم‌افزاری ابری سازمانی رشد قابل توجهی داشته است. طبق گزارش موسسه تحقیقاتی IDC، نرخ رشد سالانه راهکارهای برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) بر بستر ابر از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در کل جهان۶.۳۸درصد بوده و انتظار می‌رود این نرخ از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ به ۸.۳۰ درصد افزایش یابد، همچنین پیش‌بینی می‌شود سهم رایانش ابری از بازار نرم‌افزارهای سازمانی از ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۴۵ درصد تا سال ۲۰۲۳ افزایش یابد.

یکی از دلایل این رشد، استقبال شرکت‌های کوچک و متوسط از سیستم های ابری است. اغلب شرکت‌های متوسط و کوچکی که در حال رشد هستند، تمایل دارند از راهکارهای نرم‌افزاری حرفه‌ای استفاده کنند اما این دغدغه را دارند که صرف منابع مالی و انسانی برای این راهکارها، قدرت عملیاتی و بازدهی نسبت به سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد. راهکارهای ابری به این شرکت‌ها کمک می‌کنند که بتوانند بدون نیاز به صرف هزینه‌ی زیاد برای زیرساخت و سخت‌افزار، به امکانات راهکارهای نرم‌افزاری قدرتمند و حرفه‌ای با قیمتی توجیه‌پذیر دسترسی داشته باشند و منابع خود را برای توسعه زمینه فعالیت خود صرف کنند.

دغدغه‌ی استفاده از راهکارهای حرفه‌ای برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در ایران هم وجود دارد اما استفاده از فناوری رایانش ابری نیازمند زیرساخت اینترنتی مناسبی است که پیش از این در ایران کمتر در دسترس قرار داشت. در سال‌های اخیر، زیرساخت‌های ارتباطی در کشور رشد قابل توجهی داشته‌اند. براساس گزارش اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) ضریب نفوذ اینترنت از ۱۵.۹ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۳۹.۴ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد ۲.۵ برابری است. هم‌چنین مصرف پهنای باند اینترنت بین‌الملل در ایران طبق گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از اردیبهشت تا مرداد سال ۱۳۹۵، ۲۵ درصد رشد داشته؛ این شواهد نشان می‌دهد که زیرساخت لازم برای استفاده از فناوری رایانش ابری در ایران فراهم شده است؛ افزون بر این شواهد، ایجاد و گسترش قابل توجه کسب‌وکارهای اینترنتی را می‌توان دلیل دیگری برای اطمینان از به‌وجود آمدن زیرساخت‌های مناسب اینترنت در کشور و ایجاد زمینه مناسب برای ارائه سیستم های ابری دانست.

فراهم شدن زیرساخت‌های ارتباطی و وجود نیازهایی در بازار نرم‌افزارهای سازمانی که فناوری رایانش ابری می‌توانست بهترین پاسخ به آن‌ها باشد، همکاران سیستم را بر آن داشت تا ERP بومی خود را که با نام تجاری «راهکاران» در بازار شناخته می‌شود، با این فناوری در اختیار مشتریان قرار دهد. این راهکار که با عنوان «اهکاران ابری» به بازار معرفی شده است، قصد دارد به نیاز شرکت‌های با اندازه متوسط پاسخ دهد. این کسب‌وکارها فرآیندهای استاندارد و نیازهای سیستمی مشخصی داشته و کاهش هزینه‌های استفاده از نرم‌افزارهای سازمانی، تاثیر قابل توجهی در عملکرد آن‌ها دارد.

راهکاران ابری، شامل نرم افزارهای حسابداری ابری ، فروش ابری، تدارکات و لجستیک، منابع انسانی، حسابداری مدیریت، پخش، خرده‌فروشی و هوش تجاری ابری است. ابزار کاوشگر هم برای ساخت گزارش‌های متنوع در کنار همه ماژول‌ها در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. در این راهکار به دلیل استفاده از فناوری پردازش ابری، کسب‌وکارها می‌توانند هزینه‌ی مالکیت خود را کاهش دهند و به جای سرمایه‌گذاری در زیرساخت و نرم‌افزار، هزینه‌ی استفاده از نرم‌افزار را مانند سایر هزینه‌های عملیاتی، به صورت دوره‌ای پرداخت کنند. در این راهکار علاوه بر منافع هزینه‌ای که از نحوه پرداخت برای مشتریان ایجاد می‌شود، برخورداری از امنیت اطلاعات با بالاترین استانداردهای امنیتی و دسترسی در هر لحظه و هر مکان بر بستر اینترنت نیز برای مشتریان فراهم می‌شود.

با استفاده از راهکاران ابری، کسب‌وکارها اطمینان خواهند داشت که علاوه بر استفاده از زیرساخت‌های به‌روز، همیشه آخرین نسخه‌ی راهکاران که بر بستر رایانش ابری متناسب‌سازی شده است، در اختیار آن‌ها خواهد بود و دغدغه‌ای برای نگهداری از نرم‌افزار و زیرساخت‌های آن نخواهند داشت.
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی راهکاران ابری؛ سیستم ابری همکاران سیستم کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *