نظارت بر فعالیت کسب و کار (BAM) که به عنوان مدیریت فعالیت کسب‌ و کار نیز شناخته می‌شود، یعنی استفاده از تکنولوژی برای تعریف و تحلیل موثر فرصت‌ها و ریسک‌های مهم موجود در یک بنگاه اقتصادی تا آن بنگاه اقتصادی سودآوری خود را به حداکثر برساند و بهره‌وری خود را بهینه‌سازی کند. الگوی BAM برای ارزیابی فاکتورهای خارجی و نیز فاکتورهای داخلی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

اصطلاح نظارت بر فعالیت کسب و کار اولین بار در سال ۲۰۰۱ از سوی موسسه تحقیقاتی «گارتنر» اختراع شده و هدف آن توصیف یک تکنولوژی بوده که امکان دسترسی بی‌درنگ و اتفاقی به شاخص‌های مهم عملکرد کسب و کار و تحلیل آن را فراهم می‌کند.

اصطلاح نظارت بر فعالیت کسب و کار اولین بار در سال ۲۰۰۱ از سوی موسسه تحقیقاتی «گارتنر» اختراع شده و هدف آن توصیف یک تکنولوژی بوده که امکان دسترسی بی‌درنگ و اتفاقی به شاخص‌های مهم عملکرد کسب و کار و تحلیل آن را فراهم می‌کند. در واقع BAM مجموعه تکنولوژی‌هایی است که به خدمات سرمایه‌گذاری امکان می‌دهد از «شیوه واکنشی» انجام کسب ‌و کار، به یک «شیوه پیشگیرانه» تغییر حالت دهند.
طبق اعلام موسسه تحقیقاتی استنفورد، BAM و زیرمجموعه هوشمندانه‌تر آن تحت عنوان «پردازش پیشامد پیچیده» (CEP) به ابزارهایی ضروری در خدمات سرمایه‌گذاری بدل شده‌اند، چرا که این ابزار‌ها توانایی پیش‌بینی بر اساس داده‌های بازار را دارند. علاوه بر آن، CEP توانایی مرور پیشامد‌ها و محاسبه سریع آن‌ها را با استفاده از داده‌ها دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری که حجم زیادی از تجارت خودکار را انجام می‌‌دهند و نیازمند پیگیری اختلاف قیمت‌ها در مسیرهای چندگانه هستند، به شدت مشتاق استفاده از CEP هستند.
شرکت‌های خدمات مالی بزرگ و کوچک نیازمند این نوع کارآمدی هستند، زیرا توانایی شناخت فرصت‌ها و ریسک‌ها، چه داخلی و چه خارجی، به یکی از ملزومات رقابتی این روز‌ها تبدیل شده است. این یعنی از یک طرف، شما با شرکت‌هایی سر و کار دارید که قوی‌تر هستند و می‌توانند از فرصت‌های بازار بهره ببرند و از طرف دیگر، با شرکت‌هایی رو‌به‌رو هستید که توانایی بیشتری در شناخت ریسک‌ها و پاسخگویی به آن‌ها دارند که این کار امنیت بیشتری به امور مالی شما می‌دهد.
به منظور اجرای موثر و کارآمد BAM سه اقدام مهم باید مد نظر قرار گیرد: اول، داده‌های مرتبط به شیوه‌ای موثر و به موقع و به اندازه کافی جمع‌آوری می‌شوند تا بتوان نتایج معنا‌داری را ارائه داد. دوم، داده‌های جمع‌آوری‌شده پردازش می‌شوند تا فاکتورهای مربوط شناسایی و دسته‌بندی شوند. در ‌‌نهایت، داده‌ها تحلیل می‌شوند و نتایج به دست آمده در یک برنامه کامپیوتری ساده نمایش داده می‌شود تا کارکنان بتوانند اقدامات مناسب را در رابطه با آن انجام دهند.

اشتیاق به محصولات BAM به دلیل ماهیت به روز بودن کسب ‌و کار، این روز‌ها افزایش یافته است. در قدیم، شرکت‌ها داده‌های یک ماه قبل خود را تحلیل می‌کردند و از متخصصینی استفاده می‌کردند تا تعداد زیادی الگوریتم مختلف را محاسبه کند و در ‌‌نهایت اعلام کند «بله، از ما کلاهبرداری شده است.»

اشتیاق به محصولات BAM به دلیل ماهیت به روز بودن کسب ‌و کار، این روز‌ها افزایش یافته است. در قدیم، شرکت‌ها داده‌های یک ماه قبل خود را تحلیل می‌کردند و از متخصصینی استفاده می‌کردند تا تعداد زیادی الگوریتم مختلف را محاسبه کند و در ‌‌نهایت اعلام کند «بله، از ما کلاهبرداری شده است.» اما BAM تحولاتی در این شیوه ایجاد کرده و شرکت‌ها می‌خواهند به یک پیشامد در لحظه وقوع آن پاسخ دهند، نه اینکه مدتی طول بکشد تا پایگاه داده‌ها را بررسی کنند.
به عنوان مثال، بانکی که از سیستم BAM برای کشف اختلاس استفاده می‌کند، الگوهایی را برای نشان دادن این اختلاس تعیین کرده و سپس وقتی این الگو‌ها ظاهر شوند، آستانه‌هایی برای انجام اقدام مورد نظر مشخص می‌شوند. اگر بخواهیم واضح‌تر توضیح دهیم تصور می‌کنیم این الگو بر اساس فشار موجود در یک دیگ بخار تنظیم شده است. فرض می‌کنیم این دیگ بخار در دمای ۳۰۰ درجه منفجر می‌شود. وقتی دما به ۲۰۰ درجه برسد، از آن مطلع هستید و وقتی به ۲۶۰ و سپس ۲۷۰ می‌رسد، تصمیم می‌گیرید چه زمانی جلوی آن را بگیرید. در مدیریت کسب‌ و کار واکنش نشان دادن درست در لحظه وقوع حادثه بسیار مهم است.
نمونه‌ای دیگر از کاربرد BAM در مدیریت ریسک، کنترل معاملات انجام شده با کارت‌های اعتباری است تا از بروز تقلب جلوگیری شود. اگر مبلغ هنگفتی در کارت اعتباری فردی شارژ شود که با مشخصات عادی صاحب کارت همخوانی نداشته باشد، مامور امنیتی بانک با فرد تماس گرفته و صحت انجام این معامله را با او چک می‌کند. نمونه دیگری از این گونه رفتارهای مشکوک خروج مکرر مبالغ نقدی در حداکثر میزان امکان‌پذیر از دستگاه‌های خود‌پرداز، با فاصله‌های کوتاه است.
علاوه بر این‌ها BAM در پیش‌بینی موضوعاتی مانند نرخ بهره، قیمت سهام، قیمت سوخت و حتی نتیجه انتخابات سیاسی و تعیین اینکه چگونه تغییرات خاص می‌تواند بر شیوه مدیریت یک بنگاه اقتصادی اثرگذار باشد، کاربرد دارد. به عنوان مثال، با استفاده از این ابزار می‌توان پی برد که چشم‌انداز تصمیم‌گیری نمایندگان مجلس قانون‌گذاری کنترل قیمت‌ها خواهد بود و این موضوع عرضه‌کنندگان انرژی را به پایین نگه‌داشتن قیمت‌های خرده فروشی در کوتاه ‌مدت تشویق می‌کند.
 بنابراین‌‌ همان‌طور که شرکت‌ها به سوی زیرساخت‌های منسجم‌تر تکنولوژی اطلاعات حرکت می‌کنند، استفاده از BAM همچنان افزایش می‌یابد. زیرساخت‌های متمرکز به شرکت‌ها امکان می‌دهد وقایع را از طریق اپلیکیشن‌ها در شکلی منطقی‌تر، بهتر نظارت کنند.
به گفته موسسه گارتنر، راهکار استفاده از BAM چه خانگی باشد یا بازرگانی، از سه جزء تشکیل شده است:
• یک لایه «جذب پیشامد» داده‌های انبوه را که مستقیما وارد سیستم می‌شوند دریافت می‌کند.
• لایه دیگر پردازش و فیلترینگ به شرکت اجازه می‌دهد پیشامد‌ها یا اطلاعات مربوط را که از جریان داده عبور می‌کنند، شناسایی کند.
• جزء سوم یک لایه نمایشی یا‌‌ همان داشبورد است که سازمان نظارت کننده را آگاه می‌کند یا به صورت اتوماتیک یک راهکار مدیریت پردازش کسب ‌و کار ارائه می‌دهد.
راهکار EMF
فعالیت‌های مربوط به نظارت بر بنگاه اقتصادی بخشی اساسی در انجام کسب و کار است، اما در عین حال می‌تواند فرآیندی چالش‌زا و مصرف‌کننده منابع باشد. برای رفع این مشکل، نرم‌افزار EMF، BAM و شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPIs) را ترکیب می‌کند تا در مورد معیارهای عملکرد و نحوه عملکرد شما علیه آن، دیدگاه بلند مدت‌تری ارائه کند.
برای اینکه داده‌های عملیاتی خود را به عنوان KPIهای به‌روز در مدیریت، به صورت تصویری درآورید، از گزارش‌دهی و تکنولوژی داشبورد استفاده کنید. نیروی محرکه الکتریکی به طور موثری این گزارش‌ها را در فرمت مناسبی جمع‌آوری، محاسبه و ارائه می‌کند. در نتیجه نیروی محرکه الکتریکی ابزاری لازم الاجرا برای پشتیبانی BAM است.
با نصب تلرانس برای جنبه‌های حساس عملیات، کارمندان و مدیریت می‌توانند بر کسب‌ و کار متمرکز شوند و در فواصل معین KPI‌ها را چک کنند تا مشخص شود آیا برای دستیابی به پیشرفت‌ها در جهت رسیدن به هدف تنظیماتی لازم است یا نه. همچنین می‌توان به منظور کنترل کردن KPI‌ها برای عرضه‌کنندگان یا فروشندگان جدید زنگ هشدارهایی تنظیم کرد و عملکرد آن‌ها را در مقابل توافق‌های خدماتی ذکر شده در قرارداد‌ها ارزیابی کرد (تا زمانی که اعتماد لازم به وجود آید).
نرم‌افزار EFM کارایی‌های زیر را دارد:
شما را از بودجه شرکت مطلع می‌کند 
وقتی هشداری دریافت می‌کنید مبنی بر اینکه بودجه شرکت شما x درصد مورد استفاده قرار گرفته یا بیش از حد مصرف شده، می‌توانید بودجه خود را سختگیرانه‌تر مدیریت کنید.
مدیریت درخواست انجام کار را ساده و موثر می‌کند 
اگر در مدت زمان درخواست انجام کار اشتباهی پیش آید، هشدار‌ها برای بازتخصیص منابع یا تعیین مجدد مشاغل برای روبه‌رو شدن با برنامه‌های زمانی تولید، به شما اطلاع می‌دهند.
بر تلرانس‌های کنترل فرآیند نظارت می‌کند 
اگر استاندارهای کنترل کیفیت و تلرانس‌ها رعایت نشود، بخش ضمانت کیفی، پشتیبانی یا مهندسی را مطلع می‌کند.
مواد اولیه و عرضه را چک می‌کند 
اگر مواد اولیه مورد نیاز برای بخش تولید، قبل از اینکه ذخیره موجود در انبار مورد استفاده قرار بگیرد، به بخش مورد نظر نرسد، مسئولین عملیات را مطلع می‌کند. اگر تحویل به موقع موجودی طبق برنامه بیش از n دقیقه طول بکشد، به بخش پیگیری حمل و نقل اطلاع می‌دهد.
پشتیبانی زمان بندی شده را تضمین می‌کند 
اگر پشتیبانی بازدارنده، طبق برنامه‌ریزی رخ ندهد، به پرسنل پشتیبانی هشدار می‌دهد. 
 کنترل کیفیت را تضمین می‌کند 
به محض اینکه میزان مواد اولیه به نقطه سفارش مجدد برسد، چرخه جایگزینی را وارد کار می‌کند یا اگر کیفیت مواد در بازرسی‌های اولیه رد شود، هشدار می‌دهد.

منابع:

searchcio-midmarket.techtarget

cdcsoftware

searchcio.techtarget.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *