فناوری رایانش ابری و ارائه نرم‌افزار بر این بستر به ‌اثربخشی و ارزش‌آفرینی فرایندها کمک زیادی می‌کند. رایانش ابری برای صنعت مالی فراتر از یک تکنولوژی و به عنوان یک مقصد محسوب می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد این فناوری به کسب‌و‌کارها به ویژه سازمان‌های فعال در حوزه مالی کمک کرده است درآمد خود را افزایش دهند و دید دقیق‌تری از مشتریان و کسب‌و‌کارشان داشته باشند. ( Delloitte، 2019).
سال 2019 گزارشی در ERP NEWS منتشر شد که در آن پیش‌بینی‌هایی برای آینده مالی انجام شده بود. اولین پیش‌بینی به موضوع رایانش ابری پرداخته بود. بر اساس این گزارش در آینده رایانش ابری در واحد مالی و حسابداری در همه کسب‌و‌کارها به یک فرایند کاملا ضروری و رایج تبدیل خواهد شد. مهم‌ترین دلیل آن، این است که سازمان‌ها با به‌کارگیری نرم ‌افزارهای ابری می‌توانند بدون پیچیدگی‌های تکنولوژی و هزینه‌های آن، همیشه از به روزترین نسخه نرم‌افزار استفاده کنند.

دومین پیش‌بینی با این تیتر بیان شد که مالی در لحظه خواهد شد. از این طریق در آینده گزارش‎‌های دوره‌ای کاملا حذف می‌شود. واحد مالی با کارکردهای اتوماتیک شده و گزارش‌های در لحظه، نقش خود را به تحلیل کننده و پیش‌بینی کننده وضعیت سازمان و بازار تغییر خواهد داد.
پیش بینی سوم به این موضوع پرداخته بود که داده‌های کل سازمان با واحد حسابداری به اشتراک گذاشته می‌شود. بر اساس این گزارش مدیران مالی و تیم مالی برای اینکه بتوانند دید جامعی کسب کنند و پیش‌بینی‌های دقیق‌تری داشته باشند، با همه واحدهای سازمان ارتباط می‌گیرند و داده‌های بخش‌های متفاوت مثل فروش، تدارکات، تولید و کل عملکرد کسب‌و‌کار را دریافت می‌کنند. از این طریق به مدیریت سازمان کمک می‌کنند تصمیمات استراتژیک بگیرند.

طبق تحقیقات MarketsandMarkets، درآمد صنعت رایانش ابری تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۰۳ میلیارد دلار خواهد رسید که ۲۹.۴۷ میلیارد دلار آن متعلق به خدمات مالی خواهد بود. درواقع با توجه به اینکه خدمات ابری از زمان ظهور خود تا امروز توانسته به روش‌های گوناگون باعث بهبود فرایند کسب‌وکارها شود، این پیش‌بینی بعید و عجیب به نظر نمی‌رسد.
در ادامه به بررسی برخی از مزایای رایانش ابری در نرم افزارهای حسابداری ابری می‌پردازیم.
بازاری بدون دغدغه‌های زیرساخت

کارایی و چابکی بیشتر
سازمان‌هایی که از خدمات ابری استفاده می‌کنند، چابک‌تر از سازمان‌هایی هستند که منابع فناوری اطلاعات را برای مدیریت زیرساخت‌ اختصاص می‌دهند. با استفاده از فضای ابری، کارکنان می‌توانند در هر زمان و مکانی به‌صورت آنلاین به تمام اطلاعات سازمان دسترسی داشته باشند. همچنین در مراکز ذخیره‌سازی ابری، اطلاعات کسب‌وکارها در یک پایگاه داده متمرکز ذخیره می‌شود تا از ثبت و وجود اطلاعات در چندین نسخه و دستگاه اطمینان حاصل شود.
علاوه بر این، سیستم‌عامل‌های ابری نیازی به تعمیرات و به‌روزرسانی نرم‌افزار ندارند. معمولاً به‌روزرسانی‌ها به‌شکل خودکار انجام می‌شوند و به کارمندان فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تمرکزشان را روی کارهایی بگذارند که اولویت بیشتر و بالاتری دارند. از آنجا که خدمات ابری می‌تواند متناسب با نیازهای مشتری سفارشی‌سازی شوند؛ شرکت‌ها به راحتی می‌توانند بر روی رشد کسب‌وکار خود تمرکز کنند، وارد حوزه‌های کاری جدید شوند و ساختار کسب‌وکار خود را به ساده‌ترین شکل ممکن بازسازی کنند.

مقیاس‌پذیری
صاحبان کسب‌وکار‌ها معمولا سخت‌افزار و نرم‌افزار را بیش از حد نیاز خود تهیه می‌کنند؛ زیرا به چشم‌انداز شرکت خود توجه می‌کنند و می‌خواهند از وجود فضای کافی برای ذخیره‌سازی داده‌ها در آینده اطمینان حاصل کنند. در حالی که بسته‌های خدماتی ابری گزینه‌هایی متناسب با ظرفیت فعلی کسب‌وکارها را ارائه می‌دهند که امکان ارتقا آن‌ها در صورت نیاز در کمترین زمان وجود دارد.
استفاده از خدمات ابری به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا صرفا برای آنچه که نیاز دارند هزینه پرداخت کنند. به عبارت دیگر، پرداخت بر مبنای میزان استفاده از خدمات (Pay As You Go) خواهد بود. این موضوع به شرکت‌ها در کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد. مطالعات نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از سازمان‌ها به دلیل هزینه کمتر خدمات ابری به استفاده از آن علاقه نشان می‌دهند.

کاهش هزینه‌های اولیه
یکی دیگر از مزایای خدمات ابری، کاهش هزینه‌های اولیه در مقایسه با هزینه‌های سرسام‌آور خرید سرور، مراکز داده، نرم‌افزار و استخدام و آموزش منابع انسانی برای نگهداری و اداره آن‌هاست. چنین هزینه‌هایی مانع ورود رقبای جدید به بازار، کاهش رقابت و در نتیجه انحصار شرکت‌های بزرگ می‌شود. خدمات ابری همه‌ی خدمات و سیستم‌های دیجیتالی مورد نیاز را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند. علاوه بر این، نیازی به تجهیزات فیزیکی ندارند و با انجام خودکار تعمیر، نگهداری و ارتقا سیستم‌ها حجم کار تیم فناوری اطلاعات را کاهش می‌دهد. رایانش ابری به‌راحتی نیاز به سرمایه‌گذاری در جدیدترین ابزارها، تجهیزات، دستگاه‌ها (که تعداد زیادی از آن‌ها ماندگاری محدودی دارند) و همچنین تخصص برای مدیریت آن‌ها را به ‌راحتی برطرف می‌کند. چنانچه کسب‌وکاری به پهنای باند بیشتری نیاز داشته باشد، استفاده از خدمات ابری می‌تواند به سرعت این تقاضا را برآورده کند. در صورتی که استفاده از سخت‌افزارهای سنتی باعث گران‌تر وپیچیده‌تر شدن به‌روزرسانی زیرساخت‌ها خواهند شد.

امنیت بیشتر
حفاظت از داده‌ها اولویت اول تیم‌های مالی و حسابداری است و بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات ابری که کیفیت بالایی دارند، سیستم‌ها و پروتکل‌های امنیتی مطابق با استانداردها را ارائه می‌دهند. طبق مطالعات، بیشترین میزان رخنه به داده‌ها مربوط به نرم‌افزارها و سخت‌افزاری درون‌سازمانی است و حمله به داده‌ها در سرویس‌های ابری به‌ندرت به موفقیت می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۰ تعداد حملات به شرکت‌هایی که از فناوری ابری برای زیرساخت استفاده می‌کنند در مقایسه با یک مرکز داده سنتی حداقل ۶۰ درصد کمتر باشد.
در فناوری‌های مبتنی بر ابر، پشتیبان‌گیری از داده در چندین سرور در مکان‌های جغرافیایی مختلف انجام می‌شود تا در صورت سرقت، از کار افتادن یک سرور و یا بد عمل کردن یک سخت افزار اطلاعات در امان باشند. علاوه بر این، بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات ابری برای ایمن‌سازی ارتباطات، ابزارهایی داخلی دارند که ویروس‌ها، هرزنامه‌ها و بدافزارها را دفع می‌کنند.
کاربران همچنین می‌توانند روش‌های دقیق احراز هویت را جهت دسترسی به داده‌ها در فضای ابری را تنظیم کنند. با ذخیره‌سازی داده‌های در فضای ابری، کاربران هرگز نگران سرقت فیزیکی یا آسیب دیدن آن‌ها نخواهند بود و در زمان حملات سایبری می‌توان از راه دور آن‌ها را حذف یا جابه‌جا کرد. علاوه بر این تدوین یک برنامه استراتژیک جهت پیشبرد پروژه ابری و توجه به تمامی جوانب کار می‌تواند احتمال موفقیت حملات سایبری به داده‌ها را به شکل قابل‌توجهی کاهش دهد.

نرم افزارهای مالی راهکاران ابری
همکاران سیستم سبد جامعی از نرم‌ افزارهای مالی را بر بستر ابر و با نام تجاری راهکاران ابری به بازار ارائه کرده است. این سیستم‌ها شامل نرم افزار حسابداری ابری ، دریافت و پرداخت ابری، دارایی ثابت ابری، تسهیلات مالی ابری و نرم افزار صورت های مالی ابری است. با بکارگیری سیستم‌های ابری حوزه مالی راهکاران ابری، می‌توانید با اتوماتیک سازی فرایندها دوباره کاری و خطای کاربری را به حداقل برسانید.
منبع:
ERP News 2019
Fidelisnw 2019
Trintech 2020

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *