رایانش ابری مجموعه‌ای از راهکارها و فناوری است که امکان دسترسی مستمر و آسان به شبکه و نرم‌افزارهای مبتنی بر شبکه را بر اساس میزان نیاز کاربر و با هزینه‌ای بسیار پایین فراهم می‌کند. در حقیقت، مدیریت نرم‌افزار و امکانات شبکه به عهده‌ی شرکت ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری بوده و سازمان خریدار خدمات رایانش ابری، با کمترین هزینه و بیشترین کیفیت، به‌طور مستمر به نرم‌افزارهای تحت شبکه‌ی خود دسترسی دائم و باکیفیت خواهد داشت. رایانش ابری، دسترسی بر اساس میزان تقاضا را فراهم کرده و سازمان‌ها براساس حجم نیاز به خدمات و نرم‌افزار تحت‌وب و بر اساس کارکرد، هزینه‌ی کمی را بصورت ماهیانه و یا در دوره های زمانی منظم پرداخت می کنند.

مهم‌ترین مزایای رایانش ابری را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ایجاد حس دسترسی به مکان ذخیره‌ی داده به‌شکل نامحدود و دائم (در صورت خریداری خدمات به‌شکل ذخیره‌سازی بدون محدودیت)
  • عدم نگرانی درباره‌ی ایجاد زیرساخت کافی و رعایت الزام‌های نصب، راه‌اندازی و استقرار نرم‌افزار در محل سازمان
  • پرداخت مقطعی بر اساس میزان استفاده از خدمات و کارکردهای رایانش ابری در قالب قرارداد امضاء شده
  • دسترسی به خدمات رایانش ابری از هر نقطه‌ای که دسترسی به اینترنت امکان‌پذیر است
  • استفاده از خدمات شرکت‌های حرفه‌ای و دارای سابقه در حوزه‌ی خدمات نرم افزاری
  • به‌روزرسانی مستمر و بدون محدودیت نرم‌افزارها بدون دغدغه‌ی ایجاد مشکلات رایج در روش به‌روزرسانی سنتی
  • عدم نیاز به محاسبه‌ی هزینه‌های جانبی برق، سخت‌افزار و فضای اشغال‌شده برای استفاده از نرم‌افزارها
  • امکان تهیه‌ی نسخه‌های پشتیبان و حفظ امنیت داده‌ها با پیشرفته‌ترین و به‌روزترین روش‌های پشتیبان‌گیری
  • عدم پرداخت هزینه‌های ناشی از مهاجرت به نسل‌های بعدی نرم‌افزار و عدم نگرانی برای تطابق یا عدم تطابق با زیرساخت فعلی سازمان

بازگشت سرمایه در رایانش ابری

سرمایه‌گذاری در رایانش ابری دارای دو جنبه‌ی مهم و تاثیرگذار است:

سرمایه‌گذاری شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی خدمات رایانش ابری

در آغاز مسیر استفاده از خدمات رایانش ابری، لازم است شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات نسبت به پیش‌بینی و ایجاد زیرساخت فناوری اطلاعات آن اقدام کنند. این سرمایه‌گذاری نیازمند هزینه‌ی نسبتاً بالایی است و لازم است تا از کیفیت و کمیت آن‌ اطمینان حاصل شود. در گام بعد، با استفاده‌ی تدریجی تعداد زیادی از مشتریان از این خدمات با هزینه بسیار پایین و کیفیت مناسب، سرمایه‌گذاری اولیه به تدریج و طی چند سال دارای بازگشت مناسبی خواهد بود. با این وجود باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری بیش از اندازه در زیرساخت فناوری‌اطلاعات بدون مطالعه‌ی کافی میزان کشش و تقاضای بازار، هزینه‌های مضاعف و تصاعدی را برای شرکت به همراه خواهد داشت. از این رو، دسترسی کامل شرکت نرم‌افزاری به بازار و نیازسنجی گسترده‌ی بازار، از الزاماتی است که شرکت‌ها پیش از ورود به این حوزه، باید به‌طور دقیق آن‌ها را مدنظر قرار دهند. نمودارهای ظرفیت-بهره‌برداری (Capacity – Utilization) و تحلیل آن، جزئیات کاملی را درباره هزینه-منفعت پیاده‌سازیِ زیرساخت و امکانات رایانش ابری در اختیار شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی این خدمات قرار می‌دهد.

با توسعه‌ی تدریجی صنعت رایانش ابری در حوزه‌ی نرم‌افزار، هزینه‌های شرکت‌های نرم‌افزاری نیز به‌صورت تصاعدی کاهش خواهد یافت. این موضوع، به کاهش هزینه‌های خرید و استفاده از نرم‌افزار برای مشتریان می‌شود. به این دلیل، انتظار می‌رود در سال‌های آینده، در همه‌ی کشورهای جهان این روند دنبال شده و مورد استفاده قرار گیرد. روند کاهش هزینه‌های ارائه‌ی خدمات رایانش ابری با افزایش تعداد مشتریان به‌شکل زیر خواهد بود:

سرمایه‌گذاری مشتریان برای خرید خدمات رایانش ابری

از سوی دیگر، سازمان‌های خریدار خدمات رایانش ابری، از ابتدا شروع به استفاده از خدمات می‌کنند و بر اساس قراردادهای ماهانه، سه‌ماهه، شش‌ماهه یا سالانه، به تدریج هزینه‌ها را با مبالغ بسیار کمتری نسبت به خرید نرم‌افزار، پرداخت می‌کنند. به دلیل بهره‌برداری از ابتدای دوره و پرداخت هزینه‌ها به‌صورت تدریجی، بازگشت سرمایه مناسبی برای مشتریان خریدار خدمات به همراه خواهد داشت.

در صورتی که شرکت‌های خریدار خدمات رایانش ابری، مجموعه‌ای از خدمات و امکانات را خریداری کنند که به‌طور معمول، به آن‌ها نیاز چندانی ندارند یا میزان استفاده از این خدمات محدود و در بازه‌های زمانی طولانی باشد، در این صورت هزینه‌ی خدمات رایانش ابری به تدریج و در طی زمان افزایش یافته و هزینه-منفعت آن کاهش خواهد یافت. به این دلیل محاسبه‌ی نسبت میزان استفاده مستمر از خدمات به هزینه‌های پرداختی برای حفظ خدمات، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

 رویکرد کاهش هزینه‌ها در برابر افزایش کیفیت خدمات

معمولاً اولین و مهم‌ترین انگیزه‌ی خریداران خدمات رایانش ابری، کاهش مستمر هزینه‌ها در زمان بهره‌برداری از نرم‌افزار و خدمات تحت‌وب است. این رویکرد که «افتِ کاهنده‌ی هزینه‌ها» (Race to the Bottom) نام دارد، تا نقطه‌ای ادامه می‌یابد که شرکت‌های خریدار، به استفاده از سطح بالاتر و باکیفیت‌تری از خدمات فکر می‌کنند. در این حالت، با افزایش میزان درخواست شرکت‌ها برای دریافت امکانات، ویژگی‌های کارکردی و ماژول‌های نرم‌افزاری بیش‌تر، به‌تدریج بر میزان ارزش‌افزوده استفاده‌ی آن‌ها از خدمات رایانش ابری افزوده می‌شود.

در بیش‌تر موارد پیشنهاد می‌شود سازمان‌ها در نقطه‌ای قرار بگیرند که نسبت کاهش هزینه‌ها در برابر افزایش ارزش افزوده‌ی خدمات، در وضعیت متعادلی قرار گیرد.

مالکیت تدریجی نرم‌افزار

یکی دیگر از رویکردهای کارآمد در استفاده از خدمات رایانش ابری، خرید تدریجی نرم‌افزارهای گران‌قیمت است. درحقیقت این رویکرد مانند مالکیت نرم‌افزار پس از پایان دوره‌ی پرداخت هزینه‌ی آن در بازه‌ی استفاده از نرم‌افزار در فضای رایانش ابری است. با این رویکرد، شرکت‌ها به نرم‌افزار مطلوب خود دسترسی داشته و به استفاده از آن می‌پردازند. استفاده از نرم‌افزار، افزایش درآمد یا کاهش هزینه‌های شرکت‌ها را به همراه خواهد داشت و در طول زمان، با پرداخت اقساط خرید نرم‌افزار در کنار هزینه‌های استفاده تحت رایانش ابری، امکان مالکیت نرم‌افزار و نصب آن بر سرورهای سازمان فراهم می‌شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *