در این آموزش هشت راهنمایی جهت تقویت مهارت های منطقی و حل مسئله در برنامه نویسی را می آموزید.

کلیه موارد ذیل جز با تمرین و تکرار میسر نخواهد شد. بیش از اندازه تمرین کنید و مهارت خود را افزایش دهید.
 
1- خودکار- کاغذ خط کشی و تصرف
وقتی به شما یک مشکل داده می شود، اول سعی کنید مشکل را درک کنید و بفهمید که دقیقا باید چه کاری انجام شود. مستقیما سراغ این نروید که مشکل را کد نویسی کنید. سعی کنید با نوشتن پیش کد آن مشکل روی کاغذ مشکل را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. این قطعات کوچکتر می توانند به طور منفرد حل شوند و سپس با هم ادغام شوند تا نتیجه نهایی بدست اید. این روش وقتی مشکلات الگو دار را حل می کنید یا روی پروژه کار می کنید خیلی کارآمد است.

2- مداومت داشته باشید و هرگز کدها را حفظ نکنید
جای خالی نگذارید و این خیلی مهم است، هر روز برنامه نویسی کنید. این که سه روز تمرین کنید و دو روز به خودتان استراحت دهید به شما در بهتر شدن در برنامه نویسی کمک نخواهد کرد. سعی نکنید هیچ کدی را حفظ کنید. چون اگر چنین کاری کنید قادر نخواهید بود هیچ مشکلی را در مراحل بالاتر حل کنید. مخصوصا وقتی وارد برنامه نویسی رقابتی می شوید. همچنین سرعت تایپ کردنتان افزایش نخواهد یافت . اگر مداومت نداشته باشید و کد را حفظ کنید در طولانی مدت دیدگاه تکنیکی خود را از دست خواهید داد.
 
3- کد افراد دیگر را ببینید
در برنامه نویسی راه های زیادی برای حل مسئله وجود دارد، شاید یک نفر دیگر مشکلی که شما دارید را به روشی بهینه و ساده حل کرده باشد. نگاه به ذهن افراد دیگر برای پیشرفت به عنوان یک برنامه نویس ضروری است. برای این منظور گیت هاب و وبسایت های مختلف در دسترس شماست.

4- چک کردن راه حل به سادگی
بلافاصله راه حل را چک نکنید، راه حل را وقتی چک کنید که زمان کافی برای حل آن گذاشته اید و هنوز قادر به حل مشکل نیستید. سعی کنید اول مشکلات را خودتان حل کنید و صبور باشید. وقتی آن را حل کردیدريال راه حل نوشته شده توسط توسعه دهندگان دیگر را بررسی کنید.
توجه: شما راه حل هر مشکل را به صورت ابتدایی خواهید نوشت، بنابراین عجله نکنید.

5- هر روز مشکلات جدید حل کنید
اگر روی یک مشکل مشخص کار می کنید آن را روزانه بیش از 3-4 بار تکرار نکنید و سراغ مشکلات بعدی بروید. به حرکت ادامه دهید و سعی کنید هر روز با مشکل جدیدی مواجه شوید. مغز شما باید خودش را برای چالش جدید آماده کند که زمان پاسخ دهی را کمتر و منطق را در برنامه نویسی پیاده کند.
 
6- مرحله به مرحله حرکت کنید
وقتی برنامه نویسی را شروع می کنید از مشکلات ساده تر شروع کنید و بعد به مرحله بعدی بروید. برای سوالات متنوع در مرحله آسان به اندازه کافی تمرین کنید، سپس به مرحله پیشرفته تر بروید و سعی کنید سوالات مختلفی را در این مرحله حل کنید. دوباره به مرحله بعد یا مشکلات پیچیده تر بروید و سعی کنید مشلات زیادی را حل کنید.

7- پروژه ها
مهمترین چیزی که هر شخص باید برای بهتر شدن در منطق برنامه نویسی دنبال کند این است که پروژه بسازد. کار کردن روی برخی پروژه های واقعی تجربه بیشتری برای بهتر شدن در برنامه نویسی به شما می دهد.

8- در مورد DS و Algo یاد بگیرید
یاد گرفتن در مورد ساختارهای داده به شما نقشه ی بهتری برای تمرکز روی مشکلاتتان و داشتن یک نرم افزار مناسب می دهد.