همکاران سیستم- گسترش اخیر دستگاه‌ها و برنامه‌های کاربردی مصرف کننده همراه، علاقه و هیجان بی‌سابقه‌ای در بین متخصصان کسب و کار و فناوری اطلاعات راه انداخته است. از روزهای دات کام تا به حال، دنیای فناوری اطلاعات در مورد یک فناوری خاص تا به این اندازه شور و شوق و نوآوری نداشته است. به عبارت ساده، پویایی انتظار مردم از کار و زندگی را تغییر داده است.

اما همراه این هیجان، کمی سردرگمی و انبوهی سوال در مورد مسیر آینده پویایی سازمانی وجود دارد. در حالی که اکثر کاربران نرم‌افزارهای کسب و کار می‌دانند که پویایی به زودی کسب و کارشان را بیش از پیش تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما نمی‌دانند که چگونه این تغییر بر آنها اثر می‌کند، و این گروه برای یافتن نقطه‌ای برای شروع پویایی در سازمانشان چشم به جامعه فناوری از جمله SAP و Sybase  دارند.

طوفان شدید
تملک  شرکت Sybase ،که یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه پویایی کسب و کار است، توسط SAP  شور و شوق خاصی در میان مشتریان SAP ایجاد کرده است. SAP با دستیابی به SYBASE، در حال حاضر بهترین پلت‌فرم برنامه‌های کسب و کار همراه  (MEAP)، ابزارهای چشم انداز  و مدیریت امنیت همراه ، و خدمات پیام کوتاه (SMS) و سرویس پیام‌ چندرسانه ای (MMS) را ارائه می‌دهد. این محصولات SYBASE، همراه با ابزارهای پویایی و برنامه‌های کاربردی خود SAP، بستر بسیار قدرتمندی را برای مشتریانی فراهم کرده است که به دنبال برچیدن سیم‌ها از شرکتشان و ترویج نوآوری فناوری اطلاعات هستند.
استراتژی پویایی جدید SAP و در اختیار گرفتن SYBASE  زمانی رخ داده که پویایی محبوبیت زیادی کسب کرده و به اصطلاح طوفان کاملی ایجاد کرده است. SAP تصمیم گرفت بخشی از این طوفان کامل باشد و این موج را به ارزش واقعی برای مشتریان خود تبدیل کند. برخی از محرک‌های اصلی شتاب پویایی فعلی عبارتند از:

روندهای جدید در فناوری اطلاعات
 سازمان ها که مزایا و هزینه کم اجرای برنامه‌های کسب و کار را به صورت به محض درخواست (on-demand) و روی دستگاه (on-device) تشخیص داده‌اند، در حال حرکت به سمت محاسبات ابری و راه‌حل‌های پویا و بدون سیم هستند. گریزی از تغییر نحوه تفکرمان در مورد راه‌حل های پویا از “یک برنامه روی یک سیستم عامل همراه روی یک وسیله” به “برنامه‌های متعدد روی سیستم عامل‌های مختلف و دستگاه‌های متعدد” نیست. استراتژی محصول جدید SAP یک تعهد قوی در جهت این تغییر در مدل‌های توسعه و تحویل نرم‌افزار است ، و پویایی نقش زیادی در اینجا بازی می‌کند.
نوآوری و پیشرفت‌های پویایی: نسل جدید سیستم عامل‌های همراه، مانند IOS ، آندروید و ویندوز فون 7، همراه با پیشرفت‌های اخیر در کیت‌های توسعه نرم افزارهای همراه SDK ها ،  ابزار موثری برای توسعه سریع برنامه‌های مطمئن کاربردی همراه با تجربه غنی کاربر با هزینه کمتر فراهم می‌کند.
سطح بالاتر  بلوغ در زمینه پویایی. در چند سال گذشته سطح کلی بلوغ فناوری همراه و فناوری‌های مختلف پشتیبانش به طور چشمگیری افزایش یافته است. فناوری‌هایی از قبیل  شبکه‌های سریعتر، GPS های هوشمندتر ، و سنسورهای جدید، ارزش افزوده زیادی به راه‌حل‌های پویا افزوده‌اند. دستگاه‌های همراه در حال حاضر بسیار قدرتمند هستند و به گونه ای بهینه‌سازی شده‌اند که بتوان در شبکه‌های مختلف از انها استفاده کرد. ارزش بالقوه‌ای که این برنامه‌های کاربردی می‌توانند به زندگی روزمره ما اضافه کنند، موجب شده که سخت‌افزارهای ماشین به ماشین (M2M) ، پروتکل‌های ارتباطاتی ، و برنامه‌های کاربردی به سرعت به بازار بیایند،
نیازهای اصلی کسب و کار: محیط شلوغ راه‌حل‌ها و دستگاه‌های مصرف کننده همراه، موجب می‌شود پویایی عامل رقابتی توانمندساز و پدیده‌آورنده تفاوت شود. جهانی شدن مدیریت کسب و کار این موضوع را بیش از پیش مهم کرده که برای تصمیم‌گیری آگاهانه و انجام کارهای کسب و کار در هر جا و هر زمان، کارکنان قادر به دسترسی به اطلاعات کسب و کار باشند. بنابراین، بسیاری از شرکت‌ها آماده شده‌اند یا بعضی این فرآیند را شروع کرده‌اند که فرآیندهای کسب و کار خود را با مهندسی مجدد تغییر دهند تا به سمت یک “کسب و کار پویا” بروند و ارزش کسب و کار پایدار ایجاد کنند.
شرکت‌هایی که خواهان انتقال انرژی این حرکت و شروع به بسیج عملکرد SAP شان هستند، نمی‌توانند فقط با چند آزمایش پراکنده و ذخیره‌سازی برنامه‌ها تجربه‌ای به دست آورند.  فرآیندهای مبتنی SAP برای  کسب و کار  حیاتی هستند و نباید سرسری با آنها مواجه شد. برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه و کاهش خطرات ناشی از سرمایه‌گذاری بر راه حل‌های  همراه، شرکت‌ها باید تفکر استراتژیکی برای انتخاب یا عدم انتخاب این فناوری‌ها داشته باشند. خلاصه اینکه شرکت‌ها به استراتژی پویایی کسب و کار نیاز دارند.

تهیه یک استراتژی پویایی برای کسب و کار
سازمان‌ها برای تهیه یک استراتژی پویایی سازمانی، بایدببینند که چگونه می‌توانند  به بهترین نحو از فناوری‌های همراه SAP برای ایجاد ارزش کسب و کار بهره ببرند. در این میان به هیچ وجه نمی‌توان اهمیت نقش فناوری اطلاعات را نادیده گرفت؛ یک استراتژی پویایی سرمایه‌گذاری موفق باید مسئول دستیابی به استانداردهای بالا در حوزه امنیت، تجربه کاربر ، و حاکمیت باشد. یک استراتژی موثر هم مبتنی بر کسب و کار و هم مبتنی بر فناوری اطلاعات است. (شکل 1 را ببینید).

اصول پویایی سمت کسب و کار
یک استراتژی پایدار پویایی سازمانی باید از جایی آغاز شود که سازمان بتواند تحقق فوری مزایایش را ببیند، یعنی از سمت کسب و کار. نحوه انجام کسب و کار توسط کارمندان ، روش مطلوب آنها برای تعامل با یکدیگر  و نحوه ارائه خدمات و محصولات توسط شرکتتان به مشتریان  را بشناسید. ملاحظات زیر را در تبیین سمت کسب و کار استراتژی‌تان در نظر بگیرید:

•    حمایت اجرایی برای موفقیت یک استراتژی پویایی حیاتی است. بنابراین، استراتژی پویایی باید ریشه در چشم‌انداز و استراتژی کلی سازمان داشته باشد. در یک راستا بودن  این تلاش‌ها به سازمان کمک خواهد کرد که چشم‌انداز واستراتژی کسب و کار خود را برای سه تا پنج سال آینده درک و تحلیل کند.
•    برای تبدیل به یک کسب و کار پویا مطمئنا نیاز به برخی از تغییرات سازمانی و فرایند مهندسی مجدد کسب و کار است. پویایی فقط یک واسطه یا یک روش دسترسی دیگر برای کاربر نیست؛ پویایی فرصتی برای شرکت ها و صنایع برای  تغییر نحوه انجام کسب و کار اصلی و کلیدی‌شان است.
•    از حوزه‌ کلاسیک نرم افزارهای همراه ، از جمله فروش و خدمات فراتر روید. به فکر برنامه‌های کوچک نو و ابتکاری (به عنوان مثال اطلاعات کسب و کار همراه و گردش کار همراه) باشید که می تواند ارزش افزوده واقعی و بین بخشی به کسب و کار شما بیفزاید.
•     هم فرهنگ داخلی ، مانند این که چگونه کارکنان با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و با هم همکاری می‌کنند، و هم ‏محیط خارجی، از قبیل اینکه خدمات کجا و به چه کسی ارائه خواهد شد، به طور مستقیم نحوه مدیریت انجام کسب و کار سازمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در تهیه استراتژی پویایی خود این عوامل را در نظر بگیرید.

8 رکن استراتژی پویایی IT
پس از آنکه تدوین برنامه سمت کسب و کار برنامه پویایی تمام شد، آنگاه باید یک برنامه پویایی مبتنی بر فناوری اطلاعات ایجاد کرد تا به سازمان فناوری اطلاعات هم امکان ارائه راه‌حل‌های پویایی مورد نیاز فعلی کسب و کار را بدهد و هم بتواند به نحو انعطاف‌پذیری نوآوری های آینده را در قالب فن‌آوری های پویا درآورد. اینها هشت جزء اصلی یک برنامه پویایی IT هستند.

1. چارچوب معماری پویا. پس از انکه کسب و کارتان فناوری‌های پویا را انتخاب کرد، برای راهنمایی تیم IT خود نیاز به مجموعه جامعی از دستورالعمل های معماری دارید که آنقدر انعطاف‌پذیر باشند که نوآوری را ترویج کنند، بتوانند با سیستم‌های کسب و کار مختلف (هم SAP و هم غیرSAP) کار کنند ، و به سازمانتان این امکان را بدهند که به سرعت از پیشرفت‌های آینده پویایی استفاده کند. در هنگام ایجاد این چارچوب ، قوانین اساسی برای تصمیم‌گیری‌های مهم ، را مانند اینکه آیا باید از برنامه‌های داخل دستگاه  و یا مبتنی بر مرورگر استفاده کرد تعریف کنید. همچنین ، نباید  در آخرین مرحله به فکر امنیت افتاد. امنیت باید جزء ذاتی معماری پلت فرم و برنامه‌های همراه باشد. این چارچوب باید تضمین کند که پویایی بخشی جدایی ناپذیر از فرایند توسعه و تهیه راه‌حل‌های کلی کسب و کار است.

2. زیرساخت برای فن آوری‌های پویا. یک زیرساخت پویا متشکل از همه سیستم‌ها ، دستگاه‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای ارائه ، ایمن‌سازی ،پشتیبانی و مدیریت برنامه‌های کاربردی همراه است (شکل 2 را ببینید). پلتفرم پویایی جدید SAP زیرساختی قوی برای یک MEAP متمرکز و هماهنگ است. با این حال ، با افزودن و استفاده از ابزارهای دیگر از شرکای SAP اپراتورهای تلفن همراه و سازندگان دستگاه‌ها می‌توانید بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید. به عنوان مثال ،SDK های سیستم عامل تلفن همراه ، مانند SDK آندروید ، در کنارSDK همراه SAP از منابع محلی دستگاه حداکثر استفاده را می‌کنند تا تجربه دستگاه خاص را به کاربر ارائه کنند.

3. نقشه راه برای برنامه‌های کاربردی پویا. در هنگام ایجاد پویایی کسب و کار در سازمان، نمایش سریع پیشرفت پروژه ضروری است. برنامه‌های کاربردی همراه مانند تلفن اطلاعات کسب و کار همراه و درخواست و تایید همراه مبتنی بر گردش کار، چون در زمینه‌های تجاری متعددی قابل اجرا هستند معمولا گزینه خوبی برای شروع هستند. سبد برنامه‌های کاربردی همراه باید منعکس کننده اولویت های کسب و کار سازمان ، همچنین آمادگی سازمان برای فناوری‌های پویا و معماری داخل و خارج سازمان باشد. برای افزایش بازگشت سرمایه از برنامه‌های همراه ، در نقشه راه خود از پلتفرم‌های فن‌آوری دیگر ، مانند همکاری ، شبکه‌های اجتماعی ، و پلتفرمهای ارتباطات واحد ، بهره بگیرید.

4. چارچوب پویا برای تجربه کاربر. تجربه کاربر چیزی فراتر از یک صفحه نمایش خوب است. به عنوان مثال آی فون و آندروید فقط به دلیل وضوح صفحه نمایششان تجربه جمعی ما کاربران تلفن همراه را تغییری انقلابی نداده‌اند. بلکه نحوه تعامل برنامه‌های همراه اینها با کاربران، در کنار قابلیت اطمینان و عملکرد این برنامه‌هاست که کاربران را بیش از هر چیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. کسب‌وکارها می توانند با تشکیل یک چارچوب از نقش‌ها و رهنمودها برای توسعه برنامه‌های همراه خودشان، از بازار برنامه‌های مصرف‌کننده یاد بگیرند. این رهنمودها به کسب و کارها کمک خواهد کرد که برنامه‌های همراهی نو، با عملکرد بالا و مطمئن برای خود بسازند.
 در پویایی کسب و کار ، کیفیت خدمات مختلفی که در مورد یک برنامه ارائه می‌شود ، مانند پشتیبانی از کاربران آن، برای پذیرش و موفقیت راه حل‌های پویایی نیز بسیار مهم است. از آنجایی که برنامه‌های همراه SAP قابلیت‌های اصلی کسب و کار را به عمل در می‌آورند، و اغلب برای تصمیم‌گیری های پیچیده و بحرانی برای کسب و کار استفاده می‌شوند، نسبت به این عوامل حساس است.

 
5. استراتژی مدیریت دستگاه‌های همراه و دستگاه: انفجار نوآوری در سازندگان دستگاه‌های همراه ، منجر به تولید انبوهی از دستگاه‌ها برای انتخاب شد : آی‌فون، آی‌پد، و دیگر تبلت‌ها، تلفن دستی‌های بلک‌بری، اندروید، ویندوز فون 7 – و این فهرست باز هم ادامه دارد. برای کنترل این هرج و مرج در حوزه دستگاه‌های همراه، با تعریف یک استراتژی دستگاه‌های همراه شروع کنید که برای سازمان مجموعه مدیریت‌شده و امنی از دستگاه‌ها و سیستم عامل‌های متنوع تلفن همراه را فراهم آورد.

این استراتژی نیز باید یک برنامه مدیریت دستگاه‌های همراه تعریف کند که به سازمان امکان مدیریت موثر چرخه کامل زندگی همه دستگاه‌های تایید شده همراه را بدهد. آفاریا (Afaria) یک راه‌حل برای مدیریت پویایی است که همراه با مجموعه راه‌حل‌های SAP کار می‌کند. این مجموعه مطمئن طیفی از  ابزارهای مدیریت چرخه زندگی دستگاه‌های تلفن همراه ، از تامین تا انهدام آنها را در بر دارد.

6.  استراتژی مدیریت تلفن همراه نرم افزار. شرکت ها باید ابزارها و فرآیندهای لازم برای مدیریت برنامه‌های کاربردی تلفن همراه از آغاز تا پایان از چرخه زندگی خود را آماده داشته باشد.از روش‌های تأمین برنامه ، به روز رسانی ، و پیکربندی  از راه دور (OTA) استفاده کنید. نظارت فعالانه بر استفاده ، عملکرد ، سیاست‌های امنیتی و پیکربندی برنامه‌های همراه باید بخش کلیدی استراتژی پویایی شما باشد. Afaria تمام قابلیت‌های مورد نیاز برای مدیریت چرخه زندگی یک برنامه همراه را در بر دارد.

7.  چارچوب مدیریت امنیت تلفن همراه. پویایی یک لایه اضافی از نگرانی های امنیت اطلاعات و حریم خصوصی به شرکت می‌افزاید. شرکت باید سیاست‌ها و فرایندهای مناسب را آماده  کرده باشد ، و همچنین ابزارهای مدیریت امنیتی  برای پیاده‌سازی ، نظارت ، و اجرای آن سیاست‌های  امنیتی را نیز در اختیار داشته باشد. برای مثال، با استفاده از تایید هویت دستگاه، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تنها کاربرانی که لازم است به داده‌های شما دسترسی دارند و آنها را دریافت می‌کنند. همچنین باید از امنیت همه دستگاه‌های کاربران ، چه شخصی چه مربوط به پروژه، اطمینان حاصل کنید. برای داده‌های کسب و کار  منتقل شده بین سیستم‌ها و دستگاه‌های نهایی، باید از ابزارهای رمزنگاری داده از جمله رمزگذاری OTA استفاده کرد .

8. استراتژی حاکمیت پویایی. سرعت نوآوری در فضای فناوری‌های همراه فراتر از گنجایش  هر سازمانی است. تلاش برای تطبیق سازمان با پویایی در این سرعت فوق العاده خطرناک می‌تواند برای کسب و کارتان مخرب و مخاطره‌آمیز باشد. بنابراین حکومت پویایی باید جزئی از عناصر استراتژی پویایی‌تان باشد.
یک نهاد خاص همین کار باید بر انتخاب فناوری‌های همراه در سازمان و همچنین بر اجرای استراتژی‌های پویایی مصوب. نظارت کند. این نهاد می‌تواند یک مرکز پویایی (COE) ،  شامل کارشناسان پویایی داخلی و خارجی  و همچنین کاربران اصلی کسب و کار باشد. یکی از مسئولیت‌های عمده COE پویایی ترویج فرهنگ استفاده از فناوری‌های همراه در کسب و کار و فناوری اطلاعات  است. COE .همچنین باید سیاست‌های شرکت را به گونه‌ای تغییر دهد که راه‌حل‌ها و دستگاه‌های کسب و کار همراه به انها راه یابند.
پلت‌فرم و برنامه‌های کاربردی جدید و گسترش یافته پویاییSAP ، نه تنها می‌تواند به مشتریان در پیاده‌سازی استراتژی پویایی خود در سمت کسب و کار و سمت فناوری اطلاعات کمک کند، بلکه نقش مهمی در تعریف آینده پویایی سازمانی بازی می‌کند. مشتریان SAP در سراسر جهان با بهره‌گیری خوب  از دستگاه‌ها و برنامه‌های کاربردی  همراه  کسب و کار در حال ایجاد یک فرصت واقعی برای مزیت رقابتی است.

تحول پویایی با برنامه شروع می شود
یک سازمان با توسعه، پیاده‌سازی و برقراری ارتباط در مورد یک استراتژی پویایی سازمانی عملی و در عین حال انعطاف پذیر، می‌تواند از سرمایه‌گذاری‌های فعلی  و آینده‌اش در زمینه  SAP ارزش کسب و کار جدید برای خود تولید کند.  داشتن یک استراتژی پویایی به سازمان این امکان را می‌دهد به سرعت فناوری‌های همراه نوآورانه و مد روز را بپذیرد و خود را به شیوه‌ای پایدار و امن به یک کسب و کار پویا، در حال حاضر و آینده  تبدیل کند.

منبع: SAP
ترجمه: گروه ترجمه‌ی همکاران سیستم
 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *