ساختارهای داده یک مفهوم برنامه نویسی بسیار مهم هستند. آنها ابزاری برای ذخیره، سازماندهی و بازیابی داده ها به روشی کارآمد در اختیار ما قرار می دهند.

از ساختار داده ها برای سهولت کار با داده های ما استفاده می شود. بسیاری از ساختارهای داده وجود دارد که در این زمینه به ما کمک می کند.
ساختارهای بدوی ابتدایی: این ساختارها در سطح ماشین پشتیبانی می شوند، می توان از آنها برای ساخت ساختارهای داده های غیر ابتدایی استفاده کرد. اینها یکپارچه هستند و از نظر فرم خالص هستند. آنها رفتار و مشخصات از پیش تعیین شده ای دارند. بطور مثال: عدد صحیح، شناور، نویسه، اشاره گرها.
ساختارهای غیر بدوی داده ها: ساختارهای داده غیر اولیه را نمی توان بدون ساختارهای داده های بدوی انجام داد. اگرچه ، آنها نیز توسط خود سیستم ارائه می شوند اما ساختارهای داده ای مشتق شده هستند و بدون استفاده از ساختارهای بدوی اولیه نمی توانند تشکیل شوند. این موارد شامل آرایه ها، فایل ها و لیست ها هستند.
لیست ها خود به دو دسته تقسیم می شوند:
– ساختارهای داده ای خطی: به ساختار داده ای خطی گفته می شود که تمام عناصر آن به ترتیب خطی چیده شده باشند. در ساختار داده های خطی، عناصر به روشی غیر سلسله مراتبی ذخیره می شوند در جایی که هر عنصر جانشین ها و پیشینیان به جز عنصر اول و آخر را دارد. این ساختار ها شامل:
پشته ها: پشته از تکنیک “LIFO” برای ذخیره و بازیابی عناصر پیروی می کند. عنصری که در انتها ذخیره می شود اولین موردی است که از پشته بازیابی می شود.
صف ها: صف ها از مکانیسم “FIFO” برای ذخیره و بازیابی عناصر پیروی می کنند.
– ساختارهای داده ای غیر خطی: این ساختار داده ای توالی را تشکیل نمی دهد، یعنی هر مورد یا عنصر در یک آرایش غیرخطی با دو یا چند مورد دیگر مرتبط است. عناصر داده در ساختار پی در پی مرتب نشده اند. این ساختار ها نیز شامل نمودارها و درختواره ها هستند.
نمودارها: ساختار داده نمودار برای نشان دادن یک شبکه استفاده می شود.
درختواره ها: ساختار داده های درخت شامل گره هایی است که در یک ترتیب خاص به هم متصل شده اند و آنها (به ویژه درختان باینری) عملیات جستجو را روی موارد داده آسان می کنند.

کسب اطلاعات بیشتر: https://lnkd.in/d8zJ6Cx

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *