از زمانی که ChatGPT توسط OpenAI منتشر شد، گمانه زنی های زیادی در مورد اینکه قاتل کدام برنامه خواهد بود، وجود داشته و شاید در صدر لیست جستجوی آنلاین باشد.

 
به گفته نیویورک تایمز، مدیریت گوگل یک “کد قرمز” اعلام کرده است و در تلاش است تا از انحصار جستجوی آنلاین خود در برابر اختلالی که ChatGPT ایجاد می کند محافظت کند.
ChatGPT یک فناوری فوق‌العاده است، فناوری که شانس زیادی برای بازتعریف نحوه ایجاد و تعامل با اطلاعات دیجیتالی دارد. می تواند کاربردهای جالب زیادی داشته باشد، از جمله برای جستجوی آنلاین. اما ممکن است هنوز خیلی زود باشد که ادعا کنیم گوگل را از سلطنت خلع خواهد کرد – حداقل با آنچه تاکنون دیده ایم. در حال حاضر، مدل‌های زبان بزرگ (LLM) مشکلات زیادی دارند که باید قبل از اینکه احتمالاً موتورهای جستجو را به چالش بکشند، برطرف شوند. و حتی زمانی که این فناوری بالغ شود، جستجوی گوگل ممکن است در موقعیتی قرار گیرد که بیشترین بهره را از LLM ببرد. مشکل این است که پاسخ های ChatGPT همیشه درست نیستند. در واقع، اغلب توهم ایجاد می کند و حقایق کاملاً اشتباهی را بیان می کند. در پشت ظاهر دانایش، ChatGPT یک موتور تکمیل خودکار بسیار پیشرفته است. از درخواست شما (و سابقه چت) استفاده می کند و سعی می کند اتفاق بعدی را پیش‎بینی کند. و همه چیز را درست پیش‎بینی نمی‌کند، حتی اگر پاسخ‌های آن بیشتر معقول به نظر برسند.
در حال حاضر، همه چیزهایی که گوگل یا سایر موتورهای جستجو ارائه می دهند نیز صادق نیستند. اما حداقل آنها پیوندهایی به منابعی را در اختیار شما قرار می دهند که می توانید آنها را تأیید کنید. ChatGPT متن ساده و بدون ارجاع به وب سایت های واقعی را ارائه می دهد. چالش دیگری که ChatGPT و سایر LLM ها با آن روبرو هستند، به روز رسانی پایگاه دانش خود است. موتورهای جستجو دارای ابزارها و نرم افزارهایی هستند که به طور مداوم صفحات جدید و اصلاح شده را فهرست می کنند. به روز رسانی پایگاه داده موتور جستجو نیز یک عملیات بسیار مقرون به صرفه است. اما برای مدل های زبان بزرگ، افزودن دانش جدید مستلزم آموزش مجدد مدل است. شاید هر به روز رسانی نیاز به بازآموزی کامل نداشته باشد، اما با این وجود بسیار گران تر از افزودن و اصلاح رکوردها در پایگاه داده موتور جستجو خواهد بود. و اگر بخواهید از آخرین اخبار مطلع شوید، باید چندین بار در روز انجام شود.
LLM ها همچنین مشکل سرعت استنتاج دارند. شرکت هایی مانند گوگل زیرساخت پایگاه داده بسیار بهینه سازی شده ای ایجاد کرده اند که می تواند میلیون ها پاسخ را در کمتر از یک ثانیه پیدا کند. LLM هایی مانند ChatGPT چندین ثانیه طول می کشد تا پاسخ های خود را بنویسند. از آنچه به نظر می رسد، ChatGPT یا سایر LLM های مشابه مکمل موتورهای جستجوی آنلاین خواهند بود. و احتمالاً در نهایت جایگاه غول‌های جستجوی فعلی را که پول، زیرساخت و داده‌های لازم برای آموزش و اجرای آنها را دارند، تقویت خواهند کرد.

بیشتر بدانید: https://lnkd.in/gWEDtnkA