در کمتر از یک دهه، دو زبان برنامه نویسی جدید به عنوان گزینه های اصلی برای توسعه شرکت ظاهر شده اند: Go که در Google ایجاد شده است و Rust که در Mozilla ایجاد شده است.

مقایسه Rust و Go مربوط به این نیست که کدام زبان “از نظر عینی بهتر است”، بلکه این است که کدام زبان برای یک کار برنامه نویسی بهتر است. با این حساب، بیایید به اصلی ترین راه های تفاوت Rust و Go و انواع کارهایی که برای هر کدام مناسب است، توجه کنیم.
– عملکرد
به طور خلاصه، Rust در کل سریعتر است، اما برای بیشتر موارد استفاده در کار، اختلاف سرعت بین Rust و Go حاشیه ای خواهد بود. در مواردی که عملکرد یک نیاز مطلق است، Rust می تواند از راه هایی که Go نمی تواند عالی باشد.
– مدیریت حافظه
مدیریت حافظه در Rust و Go به شدت با رفتارهای عملکردی در هر دو زبان ارتباط دارد. اگر وظیفه برنامه نویسی نیاز به تخصیص و آزادسازی حافظه به صورت دستی دارد – مثلاً برای سناریوهای سخت افزاری سطح پایین یا حداکثر کارایی – Rust برای تأمین این نیازها طراحی شده است. شما نباید تصور کنید که مدیریت حافظه خودکار Go آن را برای وظیفه شما سلب صلاحیت می کند، اما Rust ثابت کرده است که در برخی سناریوهای با کارایی بالا مناسب تر است.
– سرعت توسعه
گاهی اوقات سرعت توسعه از سرعت برنامه مهمتر است. اگر چرخه توسعه سریع و نیاز به حضور سریع افراد در یک پروژه از اولویت های اصلی باشد، Go بهترین انتخاب است. اگر کمتر به فکر سرعت توسعه هستید و بیشتر به ایمنی حافظه و سرعت اجرا توجه ندارید، Rust را انتخاب کنید. در هر صورت ، اگر تیمی دارید که قبلاً با یکی از این دو زبان کاملاً تجربه کرده اید، به سمت آن زبان گرایش پیدا کنید.
– همزمانی و موازی کاری
اگر چه همزمانی Rust سالها تجربه توسعه یافته تلفیقی Go را ندارد، اما مزیت ایمنی حافظه Rust را به ارث می برد – به این معنی که کد Rust که می تواند شرایط رقابت را داشته باشد، به سادگی جمع نمی شود. به دلیل قوانین نحوی Rust ، نوشتن عملیات همزمان یا ناهمزمان دشوارتر خواهد بود، اما در طولانی مدت دوام خواهد داشت.
– قابلیت همکاری با کد قدیمی
جدید همیشه باید تا حدی با قدیم همزیستی داشته باشد. برای این منظور، Rust و Go هر دو با کد C قدیمی همکاری می کنند، اگرچه با محدودیت های مختلف در هر مورد. به طور خلاصه، Rust نسبت به Go کمی دوستانه تر است، بنابراین هر چیزی که وابستگی عمده ای به C موجود داشته باشد، ممکن است مقیاس را به سمت Rust تغییر دهد. در هر دو Rust و Go ، همکاری با C برای توسعه دهنده هزینه زیادی دارد: بیشتر مفهومی بودن، زمان کامپایل کندتر، ابزار پیچیده تر، اشکال زدایی سخت تر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *