گسترش همه‌گیری در جهان دیجیتال باعث شده است که افراد بیشتری نیاز به اثبات هویت خود به صورت آنلاین داشته باشند. با این حال، با توجه به اینکه بسیاری از مجرمان قصد تقلید از کاربران بی گناه و دسترسی به داده های آنها را دارند، اطمینان از یک شناسه دیجیتالی ایمن باید در صدر فهرست اولویت های هر شرکت قرار گیرد.

 
هویت دیجیتال یکی از نکات اصلی در جشنواره فین‌تک سنگاپور سال گذشته بود که فین‌تک‌ها چه در راه‌اندازی فناوری خود و چه پشتوانه نوآوری برای برنامه‌های دولتی باشند، مکرراً احراز هویت شخصی را در فضاهای دیجیتال ایمن‌تر و ساده‌تر می‌کنند. با توجه به اینکه افراد بیشتری مجبورند روزانه هویت خود را به صورت آنلاین ثابت کنند (برای پرداخت قبوض و کار از راه دور)، شرکت های فین تک خصوصی به بهترین وجه این مرحله را تسهیل می کنند زیرا می توانند راه حل ها را سریعتر و در مقیاس بزرگتر پیاده سازی کنند. با توجه به اینکه یک میلیارد نفر قادر به اثبات هویت خود به صورت آنلاین نیستند، سرعت و چابکی فین تک به افراد بیشتری امکان دسترسی به شناسه های دیجیتال و در نتیجه نیازهای اولیه را می دهد.
در اینجا به این مطلب اشاره شده است که چگونه فین‌تک در زمینه ID دیجیتال پیشرو است و چرا قرار است در این رقابت پیشتاز بماند:

ایجاد یک حوزه بانکی فراگیرتر
شناسه های دیجیتال یک روش استاندارد در فین تک هستند. بیومتریک‌هایی مانند اسکن اثر انگشت و تشخیص چهره مدت‌هاست که برای اجازه ورود به کیف پول‌های دیجیتال و خدمات فین‌تک مانند وام‌های خرد، ارائه‌دهندگان بیمه، تجارت و ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. همچنین معرفی جدیدتری از هویت های دیجیتال غیرمتمرکز وجود دارد که در آن اسنادی مانند گواهینامه رانندگی یا رمز عبور در پلتفرم های بلاک چین شخص ثالث ذخیره می شوند و با تایید کاربر برای اعتبارسنجی استفاده می شوند. به‌علاوه، شناسه‌های دیجیتال افرادی را در خود جای می‌دهد که دارای محدودیت حرکتی یا اختلالات شناختی هستند و نمی‌توانند سفر کنند یا جزئیات حساب خود را به خاطر بسپارند.

حفاظت از داده‌های افراد و مسیر ثروت‌سازی
مردم به طور فزاینده ای به فناوری نسبت به بانکداری سنتی- که یکی از هدفمندترین گروه ها برای حملات سایبری است- اعتماد می کنند. و در حالی که حملات سالانه میلیاردها دلار برای این صنعت هزینه دارد، این دارندگان حساب های بانکی روزمره هستند که در معرض خطر از دست دادن پس انداز و اطلاعات شخصی خود هستند. در حالی که فین‌تک به همان اندازه با تهدیدات فزاینده جرایم سایبری مواجه است، شناسه‌های دیجیتال در بستن نقاط ورودی که مجرمان برای بازی‌های ناشایست استفاده می‌کنند، موثر هستند. شناسه‌های دیجیتالی که با قراردادهای هوشمند، محاسبات چند جانبه و زیرساخت شبکه لایتنینگ جفت می‌شوند، بسیار قوی هستند. در اقتصادهای نوظهور شناسه های دیجیتال فین تک را می توان از همان روز اول پیاده سازی کرد. این بدان معناست که این بازارها می توانند یکی از قوی ترین سپرهای امنیت سایبری را زودتر و در مقیاسی بزرگتر در اختیار مردم قرار دهند.

 ارائه راه حل های جدید برای مؤسسات راکد
نوآوری‌هایی که در شرکت‌های فین‌تک اتفاق می‌افتد به همین دلیل است که 81% از بانک‌ها معتقدند که همکاری فین‌تک کلید تحول دیجیتال آنهاست. فین‌تک‌ها توانسته‌اند سیستم‌های هویت دیجیتالی قابل‌توجهی بسازند که بین نهادهای مختلف (از جمله بانک‌ها) قابل همکاری است، به این معنی که افراد می‌توانند یک تجربه احراز هویت یکپارچه داشته باشند، چه رویه‌های بانکداری سنتی یا فین‌تک را ترجیح دهند. شناسه‌های دیجیتال به جای رقابت با بانک‌ها، به فین‌تک‌ها اجازه می‌دهند تا با آن‌ها ادغام شوند و به طیف وسیع‌تری از مردم خدمت کنند (و از آنها محافظت کنند). از آنجایی که فین تک به سرعت بخشیدن به بانکداری در حوزه دیجیتال ادامه می دهد، پتانسیل قابل توجهی برای انجام همین کار در دولت وجود دارد. به عنوان مثال، در آرژانتین، جایی که جمعیت هنوز در زمینه سواد مالی با چالش‌هایی روبرو هستند، بخش دولتی و خصوصی MODO را راه‌اندازی کرده‌اند، کیف پول دیجیتالی که شناسه بانکی افراد را در یک برنامه واحد ادغام می‌کند. در اینجا، کاربران می‌توانند حساب‌ها را مدیریت کنند، پرداخت‌های QR انجام دهند و وجه را از طریق واتس‌اپ انتقال دهند. به تبعیت از کشورهای دارای طرح های هویت دیجیتال مانند آرژانتین، اروگوئه، اکوادور و جمهوری دومینیکن، کشورها اکنون باید از فناوری های جدیدی مانند وب 3.0 برای آزمایش و تکامل بهتر تجربیات مالی شهروندان استفاده کنند.