تعادل مناسب بین امنیت قوی و تجربیات مشتری با استفاده آسان، با بازارهای بیشتری که بانکداری باز را انتخاب می کنند – که بانک ها را موظف می کند سیستم های خود را به روی اشخاص ثالث باز کنند – برای شبکه های بانکی و شرکای اکوسیستم آنها حیاتی خواهد بود.

 
گزارش Accenture Banking Technology Vision 2019 نشان می‌دهد که تقاضای مصرف‌کننده برای سفارشی‌سازی و خدمات بی‌درنگ بانک‌ها را به سمت استفاده از فناوری‌های پیشرو سوق می‌دهد. با این حال، مشتریان همچنین از بانک‌هایشان انتظار دارند که اطلاعات حساس خود را به‌طور ایمن نگه دارند و با تغییر صنعت به سمت بانکداری باز، اعتماد خود را حفظ کنند. این تحقیق نشان داد که در حالی که 92 درصد از بانکداران مورد بررسی معتقدند اعتماد مشتریان به شرکای اکوسیستم بانک‌ها بسیار یا بسیار مهم است، تنها 31 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که می‌دانند شرکای اکوسیستم آنها سخت تلاش می‌کنند تا در مورد امنیت سازگار و انعطاف‌پذیر باشند.
آلن مک اینتایر، رئیس بانکداری جهانی Accenture، گفت که گرایش جهانی به سمت بانکداری باز در حال افزایش اتصال بین بانک‌ها و اشخاص ثالث است که نقاط ضعف و آسیب‌پذیری بیشتری را در امنیت شبکه بانک‌ها ایجاد می‌کند. “مشتریان به بانک های خود اعتماد دارند و مایلند اطلاعات شخصی خود را در ازای محصولات و خدمات مرتبط ارائه دهند. برای حفظ این اعتماد، بانک‌ها باید رویکرد خود را برای امنیت شبکه، با تمرکز بر اکوسیستم گسترده‌تر، نه فقط بانک، تجدید نظر کنند. این امر مستلزم تغییر از رویکرد انطباق محور به یک موضع فعال امنیت سایبری است.»
اکثر بانکداران مورد بررسی معتقدند که جمعیت شناسی دیجیتال راهی جدید برای شناسایی فرصت های بازار و نیازهای برآورده نشده مشتریان و همچنین راه قدرتمندتری برای درک مشتریان به آنها می دهد. از آنجایی که تقاضای مشتری و نوآوری‌های فناوری بانک‌ها را وادار می‌کند تا با مشتریان خود مطابق شرایطشان تعامل داشته باشند، سفارشی‌سازی و تحویل آنی خطرات امنیت سایبری را افزایش می‌دهد. این گزارش بر نیاز بانک‌ها به تسلط بر یک مدل کسب‌وکار وابسته به اکوسیستم تأکید می‌کند که نه تنها به شرکای سنتی شخص ثالث، مانند دفاتر اعتباری و شبکه‌های پرداخت، بلکه به مجموعه‌ای از همکاران جدید با مشتری و دفتر پشتیبان متکی است. در این گزارش آمده است که با افزایش کشش بانکداری باز و افزایش اتصالات، نقاط ضعف بالقوه و آسیب‌پذیری‌های امنیتی نیز چند برابر می‌شود و گاهی اوقات می‌توان به این دو به طور همزمان پرداخت. این گزارش نشان می دهد که عدم تمرکز بر این موضوع با این واقعیت نشان می دهد که تنها 54 درصد از مدیران بانکی مورد بررسی معتقدند که وضعیت امنیتی شرکای اکوسیستم آنها بسیار مهم است.
علیرغم این ارقام به‌طور شگفت‌آور پایین، این نظرسنجی نشان می‌دهد که حداقل در صنعت بانکداری تشخیص داده می‌شود که این موضوعات اهمیت فزاینده‌ای دارند. اکثر مدیران بانکی – 88 درصد – موافق هستند که برای اینکه سازمان‌ها واقعا انعطاف‌پذیر باشند، باید رویکرد خود را به امنیت به گونه‌ای بازنگری کنند که نه تنها از خودشان، بلکه از اکوسیستم‌های گسترده‌ترشان نیز دفاع کنند.